onsdag den 29. maj 2013

Kære læser, hvor er du?

Jeg synes jeg har mistet følingen med blog universet.
Jeg synes det er megasvært at navigere rundt i de forskellige medier som findes: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest osv.
Jeg vil gerne være med hvor det sner, men det virker til at sne mange steder! Jeg vil gerne være med der, hvor der er størst inspiration at hente og hvor man selv kan inspirere. Jeg synes at bloguniverset har været fantastisk på den front. Men jeg hører også at andre medier giver blogs baghjul.
Men der er også efterhånden så meget støj, at jeg ikke orker blogrundturen. Mon ikke der er mange som har det på samme måde?

Og med støj så mener jeg alle de irrelevante sponsorindlæg. Uanset hvor umage bloggeren gør sig med at skrive det så personligt som muligt, så relevant for bloggen som muligt, så fungerer det bare ikke. At blive betalt for at ytre sin ærlige mening om et produkt er (selv)bedrag. Og det er som læser, ulideligt at læse ene blog efter den anden, hvor der står at man virkelig mener det man skriver, at det er helt vildt ærligt. Også selv om man bliver honoreret for det. Det er fint nok at bilde sig selv ind at det er ærligt. Jeg gider bare ikke at læse om det igen og igen. Og jeg tror bestemt ikke mere på det, fordi jeg læser det 100 gange. Tværtimod.

Jeg ville elske at læse et sponsoreret indlæg der for alvor er ærligt:
"Vi har i vores familie været så svineheldige at "teste" sko. Det er sko,  hvor der er både en til venstre og en til højre fod. Det holder! Jeg er også blevet en lille smule gladere faktisk. Gratis sko til mig, betyder nemlig mere slik til mig!"

"Jeg har fået lov at teste sko! Yes sir. (Som om mig og mine læsere ikke ved hvordan sådan nogle bruges. Fnis.) Jeg ved ikke helt om jeg skal føle mig beæret eller fornærmet. Jeg vælger bare at være beæret. For jeg elsker gratis. Det betyder nemlig at jeg kan drikke min kaffe på Baresso, istedet for fra den grimme grimme kaffemaskine jeg fik i sidste måned."

Tilbage til emnet. Har bloggere gravet egen grav, så læserne nu finder andre græsgange uden samme mængde af støj? Står deres blog tilbage som det sted, hvor de placerer lorten (reklame i forklædning) og så findes inspirationen bare et andet sted?

Jeg savner de kreative, entreprenante, farverige, æstetiske, opfindsomme, smukke bloggere. Kom tilbage, eller fortæl mig hvor du gemmer dig!

Øjebliksbillede fra arbejdsbordet

24 kommentarer:

  1. Jeg tror, du har ret. Mange indlæg drukner i (skjult) reklame, og hvis jeg en gang mere skal se et indlæg omkring Sylvanian, dør jeg lidt. Jeg er ret vild med din blog,for her må man stjæle, låne og blive inspireret. Og det endda uden man skal blive flov eller gemme sig. Nogle håndterer helt klart reklamerne bedre end andre, og de skal alligevel have ros, for det er nemlig rigtige indlæg i mine øjne. En anmeldelse viser både de gode og de mindre gode sider af produktet..

    SvarSlet
  2. Jeg hverken twitter eller er på instantgnram - og der er helt sikkert tusind steder der er hippe osv, jeg er der bare ikke. Jeg bruger mit gode gamle blogland og pintrest.
    Men Ja bloglandet svømmer lidt i sponsorater - men med lidt positiv stemning kan man smile af at personen får gratis frynser :)
    Alle elsker gratis ting og jeg tror derfor ikke det kan undgåes, men hvor mangler jeg også noget kritik i det! Jeg savner tit andres erfaringer, og surfer rundt for at finde de positive og negative oplevelser. Det er også grunden til at jeg har to blogs: en til erfaringer og en til alt det andet. Jeg elsker at kunne læse andres oplevelser med produkter, steder mad osv, men det kræver også at man er kritisk - Smagte det egentligt godt, hvad er den mærkelige bismag og nej du skal ikke købe det strygejern for den damper ikke ordentligt. You get the point.
    Jeg har dog mødte nogle ærlige blogsponsorater, og syntes nemt man kan se hvornår det bliver for lyserødt :)

    SvarSlet
  3. Kære Junette

    Måske er det fordi du læser de forkerte blogs? Kigger jeg ned over min blogliste, er der masser af spændende, kreative indlæg. Jeg synes ikke, at sponsorat-indlæggene hverken er blevet flere eller færre - men jeg synes, det er ærgerligt, hvis vi skal i gang med den diskussion igen. Lad nu folk gøre som de vil med deres blogs:-) Dårlig stemning, som det andet skaber, giver i hvert fald ikke folk lyst til at begive sig rundt i blogland:-) Og jeg tror, at vi alle er kritiske læsere, som godt kan forstå at sortere.

    Med ønsket om god karma -

    Kærlig hilsen
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Så enig med dig Anna.

      Jeg nyder at være i blogland og bliver inspireret. Jeg følger person bag bloggen og får herigennem blog venner, som man lærer mere og mere at kende.

      Jeg bruger ikke IG, pinterest eller andet, kun bloggens verden og her bliver jeg.

      Jeg følger dig Junette og dine spændende indlæg.

      Slet
    2. Jeg er ikke ude på at skabe dårlig stemning, men debat. Og allermest, som overskriften hentyder til, at blive klog på hvor folk flyver hen.

      Jeg har overhovedet ikke set fidusen i IG endnu, for er det ikke bare billeder? Jeg vil jo også gerne have noget tekst, forklaring og historie med.

      Jeg synes der er meget støj. I dag var der på min blogliste 3 reklameindlæg for the "same shit".
      Da jeg valgte at følge dem, var det ikke pga de skjulte reklamer. Men det kan godt være det er tid til at rydde op i det og vælge støjen fra. Men det er med en træls følelse, for jeg følger dem, fordi de kan noget! Eller kunne.

      Slet
  4. Jeg er lige der, hvor jeg plejer at være. Minus sko, plus strikkede strømper. Selvom jeg synes sko er virkelig pæne, især når de er gratis!
    Jeg skal ærligt indrømme, at fik jeg smækket en ny cykel i nakken, for at skrive noget pænt om den, så ville jeg bøje mig i støvet og male med de helt store superlativer - fordi jeg ikke ville ha' råd til at lade være. Jeg forstår udmærket, hvad du mener, men jeg klikker selv hurtigt forbi de indlæg og hopper tilbage, når bloggeren er sig selv igen.
    Studsede dog lidt forleden, da jeg faldt over noget på Instagram - nå ja, der er jeg også nogle gange, stadig uden gratis sko! Der var gang i noget, som var startet i blogland, måske du har hørt om det?? En blogger skulle skrive om omskæring for Unicef, og hun skrev vist noget mindre heldigt. Der startede en større debat, som endte med at hendes indlæg blev fjernet. Jeg nåede (heldigvis!) ikke at læse indlægget, men det er vist en blogger, der sædvanligvis skriver om mode. Det der undrer mig er, hvordan de forskellige firmaer vælger bloggere, for i det her og mange andre tilfælde tyder det desværre på, at der ofte vælges ud fra antal læsere og ikke ud fra bloggens profil. Jeg kunne ha' nok så mange læsere, men det ville jo være tåbeligt at bede mig skrive om mad eller mode eksempelvis. På samme måde skærer det mig altid lidt i øjnene, når en bolig- eller kreablog pludselig reklamerer for en mobiltelefon eller en ny animationsfilm. Men som sagt, jeg springer let og elegant henover det og klikker i stedet ind hos hende der Junette - kender du hende? Fantastisk blog, minus gratis sko, plus farver og former så langt øjet rækker;)

    SvarSlet
  5. Jeg laver hverken sponsorerede indlæg. Jeg er min egen og skriver og deler ud af mine kreative ideer, mit liv, mit studie, familie ja alt hvad jeg lige har på hjertet.

    SvarSlet
  6. Jeg er her også endnu, dog i en mere træt udgave fortiden og får derfor ikke lige blogget så meget!!!

    SvarSlet
  7. Jeg følger stadig med i blogland, dog er min egen i dvale ser det ud til. Jeg er på Instagram og elsker det. jeg får det hurtige fix, når jeg poster et billede, en oplevelse osv. og samtidig er der så meget inspiration, at hente Worldwide. Elsker IG og synes helt klart du skal hoppe med på IG vognen. Dog uden at forlade blogland:-)

    SvarSlet
  8. I am always unhappy to see when a favorite blogger gets a sponsor because too often it means they are going to become commercial and the blog will lose all the qualities I loved about it. :( If only they only accepted sponsorships from companies they already really liked and didn't have to shape the blog to fit them...

    SvarSlet
  9. Bruger bloglovin, sponsorerede indlæg får hurtigt et marker som læst klik.
    Alt det andet gider jeg ikke, føler jeg bliver kvalt i indtryk og dræner min kreativitet pga. Over inspiration.

    Er ny blogger, og øver mig i at blive bedre til at skrive spændende indlæg. En af dagene vil jeg skrive om dagens projekt. Baby flytter ind på eger værrelse og sover. Så rode rummet har fået en forvandling.

    SvarSlet
  10. Bruger bloglovin, sponsorerede indlæg får hurtigt et marker som læst klik.
    Alt det andet gider jeg ikke, føler jeg bliver kvalt i indtryk og dræner min kreativitet pga. Over inspiration.

    Er ny blogger, og øver mig i at blive bedre til at skrive spændende indlæg. En af dagene vil jeg skrive om dagens projekt. Baby flytter ind på eger værrelse og sover. Så rode rummet har fået en forvandling.

    SvarSlet
  11. Jeg er her, og har lige fundet dig.. og det er jeg GLAD for! Mange hilsner
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til. Jeg har fulgt dig længe! :-)

      Slet
  12. Jeg er her skam også.. jeg springer også blot de sponsorende indlæg over.
    Jeg synes det kan ses at det er forår.. Haven trækker og så kommer der ikke så mange indlæg og kommentarer..

    SvarSlet
  13. jeg er en af dem der har sponseret indlæg ... min blog har givet mig mulighed for at få ting jeg ellers aldrig ville komme i nærheden ... jeg er har ikke så mange midler ... jeg bruger næste kun bloggen ikke alle de andre smarte steder ... jeg følger 1200 bloggen så jeg ser mange skønne kreative indlæg :)

    SvarSlet
  14. Ingen sponsorerede indlæg hos mig... Men jeg er nok ikke firmaerne første valg som ny blogger :-) Jeg bruger også bloglovin og må indrøme at sponsorerede indlæg bliver sprunget hurtigt over. Jeg er her i blogland for at alle de kreative indlæg fra nogle meget dygtige og produktive mennesker.

    SvarSlet
  15. På mange måder har du ret - bloguniverset er blevet spredt mere ud - og er blevet meget mere kommercielt. Hvilket nogen bloggere kan håndtere - andre kan ikke. Jeg har "sorteret" alle de halv-komercielle småblogs fra - jeg gider dem ikke. Ingen produktanmeldelser, reklamer for ditten og datten her, tak. TIl gengæld er jeg fuld af beundring for dem, der har bygget en kreativ niche op omkring deres blogs. Dem vil jeg gerne læse. Og de kreative blogs - de er her stadig.

    SvarSlet
  16. Hej Junette

    Jeg synes ligesom du at det er kedeligt at læse de sponsorerede indlæg, men men men.... jeg har ligesom dig mit eget firma, og det afspejler sig i min blog, og det er vel på en måde lidt det samme for nogen tænker jeg! Altså lidt kommercielt på en måde. Måske bliver jeg også sorteteret fra på den konto.... hvem ved?! Dog er forskellen - håber jeg så - at det jeg skriver om og viser frem ikke gentager sig på 17 blogs samtidig!
    Jeg er aldrig blevet tilbudt et produkt jeg kunne tænke mig, men hvis det sker, ved jeg endnu ikke hvad jeg ville stille op med det! Friselsen kan vel blive så stor at man selv falder i sponsorfælden ; ) Men der skal noget helt særligt til - så meget ved jeg da : )

    : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes at der er forskel på at skrive om eget hjerteblod (firma eller ej), og så at skrive om noget man bliver honoreret for.
      Har man ikke også en ydmyghed og beskedenhed omkring egne ting? Jeg har. Jeg kan ikke skrive et langt indlæg om form, farve, følelser det vækker i mig og mine. Bliver ret tom for ord hvis jeg skal rose mig selv. :-)
      Jeg sorterer ikke nogle fra hvis de finder ud af at de har en iværksætter i sig. Tværtimod finder jeg dem endnu mere inspirerende.
      Feks Smuksak pigerne. Fantastisk!

      Slet
  17. Jeg omfatter blogs som noget personligt, hvor man kan skrive eller vise det frem man er optaget af. Jeg syntes det er helt op til hver enkelt, hvad man skriver på sin blog, og derfor er jeg ikke glad for debatten om hvad der er Ok og ikke OK at have på sin blog. Jeg syntes derimod at man SELV må tage stilling til og vælge til og fra hvilke blogs man vil følge, for det har man jo muligheden for. Og derved kan man selv fjerne det som man syntes støjer. Jeg tror det er muligt at finde de blogs der er inspirerende, og følge dem. Jeg syntes ikke det giver god stemning at gøre nogen blogs mere rigtige end andre, da det nok mere er et spørgsmål om personlig smag, hvad man kan lide at følge med i.

    SvarSlet
  18. Jeg bruger Pinterest rigtig rigtig meget. Også/især i travle perioder hvor jeg ikke får blogget men liige kan klare at ligge i sofaen med en Ipad og trykke "repin".
    Jeg springer også let henover sponsorerede indlæg og sætter derfor stor pris på når folk skriver det i overskriften eller som det første i indlægget. Jeg bliver lidt småsur hvis jeg har givet mig tid til at læse et langt indlæg og til aller aller sidst ser at det er en sponsor-ting.
    For at følge med har jeg gang i både bloglovin og feedly, men det bliver lidt svært at komme hele vejen rundt når man skal flere steder hen. Jeg følger også nogle på email og wordpress, så når jeg ikke har nået at tjekke det hele, bliver det bare kasseret/markeret som læst. Men bagefter tænker jeg om jeg nu er gået glip af noget fantastisk!
    Rikke

    SvarSlet
  19. Kunne aldrig selv drømme om at sige ja til sponsorting, fordi man altså bare ikke kan holde sig objektiv, lige meget hvad man siger. Det ved jeg alt om fra min egen branche... Men dyder er dyre, og folk må gøre, hvad der passer dem bedst, synes jeg Så må vi læsere til gengæld vælge, om vi gider at læse med! På den måde er der en løsning for alle. Vælg fra og bliv gladere - det har jeg gjort, og det virker! :)

    SvarSlet