onsdag den 20. februar 2013

DIY origami tesselation ball on printed paper

Endelig en hel dag på arbejde! Hvilken fornøjelse! Jeg har leget med mit eget papir som jeg har fået trykt hos  Spoonflower. Det ser i al beskedenhed sindssygt fedt ud!



Her kommer en DIY til hvordan du folder en kugle i mønstret papir.

Du skal bruge:
1. en lineal, med skridsikker bagside
2. et værktøj til at mærke folderne i papiret
3. mønstret papir


Kig på mønstret og find det sted hvor mønstret gentager sig.   Lav en lodret foldelinie i gentagelserne. Jeg har  lavet en foldelinie midt i den røde rombe.


Her kan man ane foldelinierne i papiret


Bagefter bukker du papiret i alle foldelinierne


Så skal papiret vendes og de skrå foldelinier markeres


Derefter bukkes de skrå linier i papiret


Når alle folder er bukket korrekt, så går det som en leg at folde papiret i facon


Der er ingen regler for hvor mange folder der skal være, om der er 7 , 12  eller 19, så vil  resultatet altid blive symmetrisk, hvis man har udnyttet at bruge gentagelserne i mønstret.
På billedet her har jeg endnu ikke limet den sammen. I stedet klippede jeg den over på midten, så jeg kunne få 2 kugler ud af det papir jeg havde foldet.


Voila!




Og lidt TaDaa! :-)

12 kommentarer:

  1. De kugler ser vildt fede ud, sådan nogle vil jeg prøve at lave.

    Hvor langt og bredt er dit papir?

    SvarSlet
  2. Ca 15*50 cm.
    Vil meget gerne se din version!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Junette ;o)

      Jeg håber jeg kan finde ud af det og lykkes det, skiver jeg lige til dig.

      Slet
  3. TUSIND TAK for det, den er genial.

    SvarSlet
  4. Ih tak for diy - den skal da prøves:-) Jeg tror desværre ikke jeg har mønstret papir, der har den slags gentagelser, men så bliver den ensfarvet...

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er altid gentagelse i et mønster. Ellers er det ikke et mønster. Men de kan godt være svære at finde, hvis man ikke er vant til det.
      Men der er også flere forskellige slags grundmønstre. Vil prøve at lave med andre typer grundmønstre, så man kan se det.

      Slet
  5. Det er du altså virkelig god til:-)
    Kate

    SvarSlet
  6. Hvor er de lækre i dit eget papir:)

    SvarSlet
  7. Ta-daaaa! Så var dit lækre papir endelig en realitet! :D Så utroligt flot, Junette! Mon det kommer til salg på et tidspunkt? ...

    Og tak for super fed DIY! Skal bestæmt også på min "to do"-liste!

    Kh Marthe

    SvarSlet
  8. What a fantastic DIY! Wouldn't it be amazing to make a super size one?! x

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes Alice, that would be amazing! But also a scary project. One mistake and I would have to start over! :-)

      Slet
  9. De er bare så fede. Jeg går selv og overvejer at give mig i kast med sådan et foldeprojekt :) de pynter bare så fint. Og dit eget papir!! Wao, fedt. Virkelig lækkert. Tak for dejlig gennemgang af arbejdsmetode

    SvarSlet