torsdag den 29. november 2012

Taler for reklamer, bare ikke de skjulte

Jeg har vist stødt nogle, hvilket ikke er min hensigt.

Derfor vil jeg gerne forklare min holdning lidt mere uddybende.
1. Bloggere som har lagt års engagement, hjerteblod, flid og følelser i deres blog, under jeg alle mulige former for indtægter via deres blogs. Det være sig cool cash og produkter
2. Jeg ønsker for dem at de kan føle sig respekterede og ikke blive fordømt (som er følelsen i den verserende debat)
3. Jeg ønsker at deres læsere ikke behøver at føle sig irriterede, ført bag lyset og mistroiske

Lige nu er der bloggere med reklamer, der føler sig trådt på og fordømt. Og der er rigtig mange læsere som tydeligt er rigtig irriterede. Begge parter sidder med urare følelser.

Jeg kan prøve at beskrive den følelse, jeg som læser sidder med:
Jeg har lige sat mig i sofaen med min kaffe og har åbnet for mit favorit krea magasin som jeg abonnerer fast på. I bladets beskrivelse står der noget om kærlighed til stof, garn, papir, farver og striber.
På første side har skribenten lavet en anbefaling af en telefon. Jeg læser artiklen, for jeg ved jo at der er tips, tricks og inspiration at hente. Det var der så ikke.
På side 2 ser jeg en anbefaling af samme telefon. Bare skrevet af en anden. Nederst ser jeg at der står sponsoreret.
På side 3 er der den samme telefon igen. Her vælger skribenten at skrive at hun selv har fået denne telefon for at skrive om den.
Nå, jeg bladrer videre. Så er der omtale af noget legetøj for lidt større børn, fotograferet med en baby. 
Så er der gudskelov noget relevant på næste side. Bare skrevet på svensk. Men billederne er superinspirerende.
Så bladrer jeg videre og støder på en anbefaling af en kaffemaskine, skrevet af en knalddygtig hækler som ikke drikker kaffe. Videre til en anbefaling af vinglas skrevet af min favoritsyer, som ikke drikker vin. Wtf?

Jeg er som læser total forvirret og føler mig lidt ført bag lyset.
Artiklerne er skrevet som de sædvanlige artikler jeg plejer at læse igen.

Hvis jeg havde abonneret på et gadget magasin, havde jeg elsket at læse om telefonen.
Hvis jeg havde abonneret på et forbrugermagasin ville jeg elske at læse om kaffemaskinen! Fordi indholdet er relevant for mediet.

Nogle skriver i overskriften at det er sponsoreret. Andre skriver det længere nede. Nogle skriver det i tags. Andre skriver det slet ikke.

Det er ganske svært som læser at gennemskue, hvorfor det foregår så forskelligt og hvad der er det rigtige. Jeg tror det er en del af misæren. At nogle pakker reklamen ind som var det redaktionelt indhold. Det er ikke lovligt.

Fra markedsføringsloven:
”En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.”

Ingen, der ser en reklame eller bliver udsat for reklamepåvirkning, må være i tvivl om, at der er tale om reklame.

Det er overladt til afsenderen af reklamebudskabet selv at beslutte, hvordan denne sikrer, at reklamen fremstår som reklame, så længe det sker på en klar måde, så modtageren opfatter, at der er tale om et reklamebudskab.
Her tror jeg at der lidt mangler en principiel afgørelse. For er det tydeligt nok at skrive det i tags? Er det tydeligt nok at skrive det til sidst i indlægget? Er det tydeligt nok ikke at skrive noget, og at læseren selv skal regne den ud mellem linierne? At afsenderen synes de har gjort det tydeligt, er det ikke ens betydende med at modtageren opfatter det ligeså.

Mere at tænke over fra forbrugerombudsmanden:
En artikel/omtale, der er aftalt mellem et blad og en virksomhed, som reelt er reklame for et specifikt produkt eller tjenesteydelse, og som ikke umiddelbart er udformet som en annonce, skal i det mindste tydeligt suppleres med ordet "annonce". Ordet "annonce" skal stå klart og tydeligt, så læseren ikke kan undgå at se det. Ordet må fx ikke skrives med små bogstaver, placeres diskret – eksempelvis i et hjørne – eller på en farvet baggrund, der eliminerer skriften.

7 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Well said - så præcist neglet. Lige mine ord... TAK!
    Kh Eline

    SvarSlet
  4. Respekterer meget at du står ved din mening og ikke lader dig påvirke af debatten og forskellige udsagn.

    Det er også tydeligt og meget præcis du har formuleret det, så tror ikke at det kan misforstås. Eller håber ikke - det må snart sættes punktum i debatten. Det er klart at landets love skal overholdes, og markedsføringsloven er en af dem, og når det står så klart i loven...

    Jeg er lidt træt af at høre hvem har lavet hvad og hvem har fået hvad for de annoncer, eller forklaringer at man ikke har fået noget... Jeg synes fortsat at man selv træffer et valg over sin blog, men som bekendt bliver man ikke fritaget for straf hvis man ikke kendte til lov... Så medaljen har også en bagside, som man bare skal huske at tage i betrægtning når man vælger...

    Vil bare tlføje at skattelovgivningen gælder også her i Bloglandet. Gaveværdien er skattepligtig, og man skal selv sørge for at indberette beløbet til sin selvangivelse...

    SvarSlet
  5. Kære Junette

    Bare så du ikke er i tvivl - så har jeg aldrig følt mig stødt af dig! Jeg har tværtimod respekt for folk som dig, der står ved deres mening og argumenterer sagligt.

    Jeg er dog stadig i tvivl (og vi har jo snakket videre om det), for jeg mener sådan set at dette fra samme forbrugerombudsmand, fritager den slags, der foregår i blogland fra markedsføringsloven.

    "Det forhold, at den erhvervsdrivende giver en gave eller stiller en vare til rådighed for andre, uden at modtageren forpligtes til at bruge produktet på en bestemt måde, vil ikke kunne betegnes som reklame. Eksempelvis vil der ikke være tale om en reklame, hvis en avis anmelder en ny bilmodel, som journalisten har fået stillet til rådighed for at kunne prøvekøre denne, med mindre bilfabrikanten som betingelse for at stille bilen til rådighed har fået indflydelse på udformningen af anmeldelsen."

    MEN - så kan man altid diskutere om indholdet er relevant for mediet. Og den synes jeg er meget svær - for hvem skal være dommer over, hvad der er relevant på din og min blog? Og hvor findes retningslinjer for, hvor tydeligt en blogejer skal gøre opmærksom på sit medies indhold og målgruppe?

    Men jeg synes faktisk, at vi skal rette henvendelse til den kære forbrugerombudsmand og få en udtalelse? Så hvis du vil være med, kan vi lave et udkast til en henvendelse sammen?

    Rigtig god weekend :-)

    Kh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en alletiders idé. Så er der synspunkter fra både afsender og modtager. :-)

      Slet