tirsdag den 25. september 2012

Lakridslagkage

Jeg havde jo fødselsdag for en uge siden.
Jeg tilbragte dagen på mit "arbejde", hvor jeg brugte laaaang tid på at lave et eksperiment; LAKRIDSLAGKAGE.

Lakrids er min helt store passion. Det bliver man aldrig træt af. Da jeg for mange år siden var i USA oplevede jeg for første gang at have sådan rigtig meget hjemvé. Jeg savnede saltlakrids noget så forfærdeligt. :-)

Her kommer opskrift:

Ingredienser:
1/4 l piskefløde
200 g salmiakki chokolade
chokoladelagkagebunde
kagecreme m. revet chokolade
½ limefrugt
6 passionsfrugter
Johan Bulow saltlakrids-sirup
Grammofonpladerlakrids

Fremgangsmåde:
Dagen i forvejen opvarmes fløde inden og chokoladen tilsættes. Fjernes fra varmen inden kogepunktet. Når det er smeltet, skal det bare i køleskabet igen.

På selve dagen laves kagecremen, jeg bruger bare sådan noget brev-noget hvor man tilsætter mælk og pisker.

Fløden med den smeltede lakridschokolade piskes til skum. Jeg siger jer. Det er syndigt lækkert! Og jeg er egentlig slet ikke spor glad for flødeskum.

Chokoladelagkagebundene dryppes med limesaften. Mellem lagene skal der kagecreme og passionfrugt.

Så skal kagen pyntes med den syndigt lækre flødeskum, dryppes med endnu mere syndige dråber af saltlakridssirup fra Bulow og de knap så syndige grammofonplader fra Haribo.









5 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare lækkert ud! Jeg har også en svaghed for lakrids, så tror den her skal prøves engang!

    Klem Pernille - pescno.blogspot.com

    SvarSlet
  2. mmmmmm! Jeg er også gået hen og er blevet lidt vild med lakrids. Især efter at have fået fat i både sirup og pulver... Jeg har en hel lille liste over ting jeg skal have lavet med de nye ingredienser ;)

    SvarSlet
  3. Nøj, hvor ser den lækker ud. Det må prøves! ;)

    Tusind tak for opskrift.... <3

    SvarSlet
  4. Er vild med lakrids, du skulle prøve med kylling bryst med siruppen og rundt om en god skinke og så i ovnen mumf.
    Glæder mig til at prøve lagkagen, sent tillykke;0)

    SvarSlet