onsdag den 29. august 2012

Nausicaä og børn og insekter

Mit kloge Dinabarn har luret mig. Sommetider plager hun om hun må få en ny film. Det må hun ikke altid. Men når hun spørger om vi ikke skal gå ind i Stereo Studio og se om de måske har en japansk film vi endnu ikke har set, så er jeg ret nem.
For nylig tilføjede vi så nummer 9 i rækken af Hayao Miyazaki film. Nausicaä fra Vindenes Dal. Jeg synes de film, godt kan virke lidt uhyggelige med ånder og spøgelser og væsener og jeg-skal-komme-efter-dig. Ungerne synes ikke de er uhyggelige. De er spændende ja, men ikke noget som giver dem mareridt, som tanken om krokodiller kan. Denne film handlede om jordens snarlige undergang pga forurening. Det synes jeg også var lidt barsk. Men Dinabarnet kunne fint relatere til det. Det havde de lært om i nulte klasse. At den menneskelige art ville uddø, hvis ikke vi passer på naturen.

Nå, men i filmen er de eneste overlevende dyr, nogle kæmpeinsekter. De går berserk, hvis de bliver angrebet eller provokeret. Men, prinsesse Nausicaä er glad for dyr og hun kan tale og berolige insekterne.

Samme aften kalder Dina inde fra sengen. Der er en flue, som jeg skal gøre noget ved. Hun havde talt sødt og blidt til den og bedt den om at lade være med at forstyrre, for hun skal sove. Så istedet for at smadre den, så lader jeg lyset brænde i rummet ved siden af og lokke den væk fra soveværelset. (Man kan så diskutere, hvad der er det bedste hensyn til naturen: At lade lys brænde eller smadre flue.)

I dag fandt vi så en lus på Dina. Og ungerne fik lov at se film (Nausicaä for 4. gang), mens jeg kæmmede dem. Lige pludselig stiller hun så spørgsmålstegn ved om det nu også er rigtigt at slå lus ihjel. For hvad har de egentlig gjort? Ja, det klør, men er det farligt? Kan man dø af det?

Sigurd ville meget gerne have at jeg dø´ede hans lus. Han mente selv at der var 3. Jeg fandt ingen på ham, men han havde noget arp. "Noget hvaffor noget, mor?" Noget arp. "Ok, du må gerne dø arpen."

Filmen er i øvrigt vistnok den første Miyazaki film og er fra 1984. Synes det er ret vildt at de virker så aktuelle stadigvæk. Jeg kendte ikke denne film på forhånd og troede faktisk den var ny. Men at dømme på den psykedeliske musik der er brugt som spændingsmusik, kunne jeg ikke få det til at stemme og måtte derfor undersøge sagen. Årstallet 1984 passer bedre til musikken.





5 kommentarer:

  1. Ser ud til at være smukke film, tak for inspirationen : )

    SvarSlet
  2. Thank you very good website, I really like this template, looks great.

    SvarSlet
  3. Jeg elsker også hans film! Og jeg var lidt i tvivl om børnene var store nok til at se dem. Men ingen problemer der.. som du siger, de syntes ikke det er spor uhyggeligt. Jeg tog en gang hele min klasse med i biografen og se Ponyo - fantastisk dag!

    SvarSlet
  4. I'm truly enjoying the design and layout of your website. It's a
    very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come
    here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?
    Fantastic work!

    Here is my webpage; cleaning services phoenix

    SvarSlet
  5. Hello, yes this paragraph is genuinely good and I
    have learned lot of things from it on the topic of blogging.

    thanks.

    My website :: http://beerfactory.org/Provillus_Benefits_Of_Hair_Loss

    SvarSlet