søndag den 5. august 2012

Debat om copyright

Debatten har været oppe før. Den med at kopiere, lade sig inspirere eller hvad man nu vælger at kalde det.

For nylig læste jeg en blog, hvor indehaveren skrev noget med at billeder kun var til hendes blog, ikke til Pinterest. Så vidt jeg husker skrev hun det endda i emnerne på hendes blog indlæg. Tydeligvis meget meget irriteret over at hendes billeder fandtes andre steder på nettet.

Det må altså være nederen, at samtidig med man deler sine billeder/idéer, er man allerede tydeligt irriteret ved tanken om at budskabet bliver spredt.

Min holdning har altid været den samme. Men nu deler jeg den højt og tydeligt. :-)
Du kan læse det ude i højre spalte.


28 kommentarer:

  1. Godt skrevet! det er ihvertfald svært at undgå den med pinterest!

    SvarSlet
  2. GULP! Jeg er en ivrig pinner, og får altså ikke altid læst det med småt... Håber vedkommende du taler om skriver det TYDELIGT, for jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at nogle føler sig dårligt behandlet! Spændende at læse din holdning:-)

    SvarSlet
  3. Fantastisk - Jeg har det PRÆCIS på samme måde... Folk må inspireres, pinne og alt muligt andet så meget de har lyst til...
    Med undtagelse af billeder med privatpersoner...
    Når jeg pinner prøver jeg også selv at undgå at bruge billeder hvor man kan se ansigter og dets lige, fordi det er privat... Men en kjole eller sådan noget kan jeg altså ikke se problemet i!

    SvarSlet
  4. Hej Junette
    Må jeg kopiere din (c)tekst til min blog?
    Knus

    SvarSlet
  5. Jeg er også så enig med dig ;o)

    SvarSlet
  6. Jeg har ikke noget imod at man kopierer ting fra hjemmesider, bare det ikke er private billeder. Nogle kopierer dog også dem - det er noget der altid vil være en risiko for, både med billeder og tekst. Hvis man ikke vil have noget delt, så skal man helt lade være med at lægge det ud.

    SvarSlet
  7. jeps! - sån har jeg det også.. billeder af mine børn må folk gerne lade blive hos mig.. men alt andet kan de lade sig inspirere af, låne og gøre ved, som de lyster:-)
    Jeg blir glad når andre synes noget jeg har lavet er noget de ligger mærke til..
    Jeg blir da også glad hvis folk fortæller mig at de altså lige har linket, lånt billede osv - men jeg blir ikke sur hvis i de ikke sir det:-)

    SvarSlet
  8. Ehjjj, det er for fedt Junette... Jeg hopper også med på din vogn, og tror på en verden hvor der er NOK til alle..

    Det eneste man synes er trist er hvis ens unger ligger alle mulige steder, men hey; så må jeg jo blot lade være med at putte dem op i første omgang!! Den er jo ikke længere ;0)

    Jeg laver lige et love-link indlæg én af dagene..

    Klem Louise

    SvarSlet
  9. jeg har den holdning ... jeg ligger kun de billeder ud på nettet som jeg ønsker at se igen ... resten bliver hos mig privat ...

    SvarSlet
  10. Well said - er meget enige, Junette!
    BTW - vildt flotte perler du får kreeret! Hvor køber du disse? Jeg skal bruge nogle i størrelsen 40 mm. til sløjd/håndarbejde-projekt i 5. klasse, og kan kun finde nogle med påtrykte ansigter :) mvh Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. De er købt hos grafical.dk
      De har masser af træemner til dekoration.

      Slet
  11. Jeg er fuldstændig enig:) Må jeg kopiere din velskrevne tekst til min blog? Vh Line

    SvarSlet
  12. Hvor er din tekst ude til højre skrevet godt. Den beskriver præcis min holdning også. Hvordan har du det med at jeg bruger din velskrevne copy tekst på min blog.

    SvarSlet
  13. Jeg kunne ikke være mere enig Junette - men det har jeg vist også sagt før <3

    SvarSlet
  14. Jeg er helt enig med dig:-) Det er også præcis derfor jeg blogger!

    SvarSlet
  15. Vil også gerne erklærer mig enig. Din tekst er desuden super velformuleret:-) Vil godt indrømme at jeg ikke altid får informeret egen af den blog, hvor jeg lige tilfældigvis finder inspirationen, men forsøger i videst muligt omfang at henvise til bloggen:-)

    SvarSlet
  16. Enig og hold nu op hvor det er godt skrevet, det er jo liiiige før man har lyst at snuppe den;0)

    Men synes godt man lige kan informere ejeren af en blog, at man har lagt det på pinterst

    SvarSlet
  17. Fedt og jeg er helt enige øvrigt. Tak for et fint indlæg :-)

    SvarSlet
  18. Trykker på den usynlige "like" knap:-)
    Er helt enig med dig.

    SvarSlet
  19. Fedt!

    Jeg vil meget gerne have lov at kopiere dette og sætte på min blog?

    SvarSlet
  20. Jeg er helt overrasket over så mange positive kommentarer. Hvor er det fedt!
    Dem der har lyst til at bruge min tekst skal være hjertelig velkommen. Med eller uden henvisning. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker Junette.
      Teksten skal helt Sikkert på min blog her en af dagene.

      Slet
  21. Meget fin og dejlig tekst du har skrevet, den er da svær at misforstå.

    Jeg bliver også super glad når folk lader sig inspirerer men jeg fastholder at jeg ikke bliver glad når folk hugger mine billeder og udgiver dem for at være deres egne sådan som det faktisk sker. Jeg har også en hel kopiblog kørende på en russisk server og den er jeg sku heller ikke glad for men jeg kan ikke gøre noget ved den og har også lidt svært ved at se hvilket formål den i det hele taget tjener for den kan næppe indbringe mange reklamekroner heller ikke selvom siden er plasteret til med grimme reklamer.

    Med hensyn til pintrest synes jeg det er helt fint at folk pinner når de samtidigt linker men af en eller anden grund er det kun en meget lille del af mine indkomne links der kan findes på den der samle side på pintrest. En overgang var der mange flere men nu er de pludselig væk....

    SvarSlet
  22. Smukt skrevet og kunne ikke være mere enig...

    SvarSlet