tirsdag den 24. april 2012

Et tip til rengøring af vintage tekstiler

Jeg har lige modtaget nogle virkelig smukke vintage tekstiler. Men de har vist boet i et rygerhjem og lugter fælt af røg!
Almindelig vask og skylning med eddike var ikke nok, så jeg måtte ty til det nemmeste/billigste/miljøvenligste middel jeg kender. At lægge tekstilerne i blød i lunken vand tilsat salt! Bagefter skal det vaskes og skylles med eddike.

Det fjerner lugten og den gule misfarvning.

Smukke smukke farver og mønstre

Efter 5 minutter er vandet temmelig tis-farvet


12 kommentarer:

  1. ohh... de to ude til venstre ser spændende ud... det må jeg sige!

    SvarSlet
  2. Rodalon kan også fjerne enhver grim lugt... -selv kattetis!

    SvarSlet
  3. Fedt elsker gode husråd:) jeg plejer også at bruge rodalon!

    SvarSlet
  4. Iiih smukke stoffer og tusind tak for tippet.
    KH Mia

    SvarSlet
  5. Tusind tak for tippet - her ligger der vist en stak, der skal have samme tur! ;)

    Forårshilsner fra
    Christina

    SvarSlet
  6. det må jeg prøve! jeg har arvet lidt fra min farmor, men det er også fyldt med nikotin! Indtil videre har jeg brugt Rodalon, men det er vidst ikke helt nok!

    SvarSlet
  7. Sejt triks du kan der, de tekstiler ser bare rigtig fine ud.

    SvarSlet
  8. Hej Junette!
    Sikke et fint tip : ) Hvor længe skal tekstilerne ligge i det lunkne saltvand, for at det skal have en maksimal effekt?

    Mkh

    SvarSlet
  9. Det var et godt tip - tak for det (:

    SvarSlet
  10. Sikke et godt råd.

    Du må hav een rigtig dejlig dag.

    Hvis du skulle få lyst er du velkommen til at kigge forbin min blog egholmvej16.blogspot.com

    SvarSlet
  11. Jeg lader det bare ligge i blød i 5-10 minutter. Hvis vandet er meget gult, så får det en tur mere, indtil vandet er mere klart.

    SvarSlet
  12. Tusen takk for et godt tips. Hvis jeg trenger til å komme i godt humør, så ser jeg på bildene i bloggen din. De er til å bli glad av.
    Klem, Drude

    SvarSlet