søndag den 4. marts 2012

I syv sind efter mit møde med SKAT

Som tidligere nævnt er jeg jo blevet anmeldt til SKAT pga mit stofsalg, som for nogen har synes lidt for meget af det gode.

I onsdag havde jeg så et møde med 2 fra SKATs indsats gruppe. Det lyder ikke rart og det var også værre end jeg havde forventet. Det skal lige siges at jeg ikke har gjort noget forkert!

Inden at jeg begyndte at sælge ud af mine stoffer havde jeg selv kontaktet SKAT for at finde ud af om mit virke med at sælge ud af min stofsamling ville blive betragtet som virksomhed eller hobby. For mig er det jo helt klart hobby, særligt på det plan som det er nu. Jeg forklarede at mit indtægtsgrundlag er sikret (førtidspension) og at jeg udelukkende gør det for min fornøjelses skyld. Hvis der skulle blive et overskud, så skal det bruges til at betale for et lokale udenfor mit hjem, så jeg på den måde kan skabe det som ligner en arbejdsplads, skabe et indhold i mit liv og vedligeholde eller ligefrem opgradere mit funktionsniveau. Altså formålet er hobby, men på sigt mulighed for mere. (I så fald at min mission med at opgradere mit funktionsniveau lykkedes).

Der er en grund til at jeg har fået pension. Og det er at min arbejdsevne er ubetydelig. Dvs jeg er nødt til at gøre alt hvad jeg kan for at vælge de letteste og mest skånsomme løsninger. At lave en butik via Etsy har for mig været ret nemt! Jeg synes det er så simpelt og med minimum indsats tager det sig godt ud.
Det synes SKAT også. De synes det tager sig professionelt ud. Og hvis det tager sig professionelt ud, så er det ikke længere hobbyvirksomhed.
Hvis jeg løbende lægger stof til salg, så er det også med til at give det præg af professionelt virke. For mit vedkommende bliver det gjort i det tempo jeg har kræfter og overskud til. Og de valg jeg har taget fordi min udholdenhed er lille og jeg kun tager små skridt, det får det til at se en tand for proff ud. Dén havde jeg bare ikke set komme! Ok, nu provokerer jeg også, men jeg finder det ironisk at min stille og rolige snegletilgang, er med til at få det til at give det indtryk. :-)
Hvis jeg derimod lagde det hele til salg på en gang, så ville det blive betragtet som at man solgte ud på sin hobby og så skulle man ikke engang betale skat af et evt. overskud. Det ville dog være en alt for stor mundfuld med mine begrænsninger. Det vil jeg aldrig have kræfter til!

Så er der det med momsregistrering. Den havde jeg jo også forhørt mig på forinden da jeg kontaktede SKAT. Jeg havde nemlig en formodning om at jeg nok ville omsætte for mere end 50.000 kr. Jeg fik at vide at det ikke var en fast regel, men kun en rettesnor. Dvs hvis man har hobbyvirksomhed, så må man gerne omsætte for mere.
Men nu har jeg så fået at vide at fordi mit har det her professionelle udseende og løbende virke, så er det ikke at betragte som hobby og så skal jeg momsregistreres.
Det betyder så, at når jeg sælger til DK og EU kommer der 25% oveni prisen. Så jeg skal sætte priserne ned for at matche andre som sælger ud af deres stofsamling.
Til gengæld har jeg så den fordel at jeg får moms tilbage på de varer jeg køber. Men eftersom jeg næsten kun køber af private, så er der ikke moms på alligevel. Men sådan noget som papir, emballage og printerpatroner er der jo lidt fordel at hente.

Jeg ser mig selv som en samler (på grænsen til det neurotiske), sådan en hvor smilet går fra øre til øre og det bliver fejret med jordbærtærte, når jeg har opnået en komplet samling af et print i alle colorways. Og følelsen af at have en samling af alle colorways i ubrugt textil, det må være som når møntsamleren får en mønt, helt uden fingeraftryk! Eller som da jeg for nylig fandt stof i samme print som et af mine fine tapeter. Og gru, her kommer vi til det neurotiske, da jeg betalte 750 kr for et lagen, med et print jeg nærmest er besat af og som var det print som startede mit samleri! Et print som mit hjerte tror det har patent på. :-)
Argh det lyder jo galt! Men man fornemmer nok, at det tænder gnisten i mig.

Men uanset hvad jeg føler og hvad min mission er så kan jeg ikke ændre på hvordan andre ser på tingene. Og jeg er nu engang blevet vurderet til at være businessorienteret og så må jeg forholde mig til dette og de spilleregler der er.
Jeg står derfor overfor nogle valg:

Et er at lukke og slukke for lyset. Men det har jeg ikke lyst til! Jeg vil fortsætte jagten på det der får mig til at fejre! Hvad er et liv uden jordbærtærte?

Et andet er at fortsætte som momsregistreret og gøre hele min hobby til min forretning. Dette vil helt klart være den mest økonomisk fordelagtige model, fordi så er der mange udgifter der kan trækkes fra og jeg vil ikke skulle bruge så mange af mine egne penge. Det vil til gengæld også stille større krav til mig. Jeg kan ikke bare sætte tingene til salg i det omfang jeg har overskud til. Alt hvad der er på lager i "forretningen", skal være tilgængeligt. Der er krav til at der indberettes momsregnskab hver 3. måned.
Så er jeg tilbage i hvorfor jeg sælger ud, som jeg gør nu. Nemlig min nedsatte funktionsevne.
Krav om det ene og det andet harmonerer ikke sindssygt godt med stressrelaterede lidelser.

Så hvad gør man?
Det bedste ville være at skynde mig at blive rask! Men sidste gang, hvor jeg trængt op i en krog, prøvede på dette, så fik jeg type 1 diabetes. Så jeg har ikke de bedste erfaringer med at forcere kroniske lidelser. :-)


15 kommentarer:

  1. Av - den er svær :0(
    Synes skat er dumme for tiden - har overvejet om jeg bare skulle sætte mig ned og læse en skatteuddannelse på aftenskole, bare fordi jeg ikke fatter alle de regler og er træt af at få skattesmæk (Håbet ville jo så være at man ender med at fange alle de der smuthuller til sidst, så der ikke længere vil være fejl at finde i diverse opgørelser)...
    Men tilbage til dit problem, jeg håber ikke du stopper med at sælge stof, for jeg er slet ikke færdig med at købe af dig ;0)

    SvarSlet
  2. Uha livet er fuld af dilemmaer, men det viser jo bare at ikke alle kan puttes ind i kasser i forhold til regler og systemer men at der er nødt til at være plads til individuel behandling i vores samfund,Jeg kan håbe på at vores nye socialminister kunne få øje på det her problem??? håber du finder en god løsning der passer til dig.
    De bedste søndagshilsner
    Eva

    SvarSlet
  3. Hvor er det dog en supertrist situation du er havnet i. Jeg forstår slet ikke, at skat bruger så meget energi på dig og din "virksomhed". Troede faktisk ikke de havde ressourcer til den slags. Synes hele historien er helt grotesk. Men det "koster" det åbenbart at være på pension. Hvem vil dog profitere af, at din livskvalitet blev forringet? Jeg forstår det slet slet ikke.
    Hvis vores regering istedet ville beskatte de store multinationale virksomheder, der ikke betaler skat i Danmark - og Mærsk, der skummer fløden for vores olie, ja så kunne Skats indsats måske batte og give mening.
    Håber du finder en løsning, der gør at du fortsat kan være aktiv og finde glæde ved at samle og sælge dine smukke elskede stoffer.
    Kate

    SvarSlet
  4. Åh så tråkigt för dig. Jag bara älskar dina tyger och din nätbutik, jag tycker du har så mycket fina orginella tyger och smycken. Jag hoppas allt ordnar sig för sig till det bästa med allt. Jag får alltid så mycket inspiration från dina bilder och tyger.

    Ha det så gott trots allt.

    Kram Monya

    //blueeiz.blogg.se

    SvarSlet
  5. hold nu op hvor lyder det besværligt... Men lige netop dette er grunden til min smykker ikke er til salg. (mit dilemma er ikke det samme som dit, men de koncekvencer det kunne have, Gør at de har bedre af at samle støv hjemme ved mig...)
    Kommer det til at gå ud over din førtispension hvis du bliver moms registeret?
    I hver fald svær beslutning, jeg håber du finder den der er rigtig for dig...

    SvarSlet
  6. Du må ikke lukke og slukke! At køre en lille selvstændig virksomhed, kræver rigtig nok noget. Men ikke alverden :-) Og så kan du finde glæde og stolthed over, at du er én af de heldige, der kan køre virksomhed på din hobby og passion.

    ..og det er nemt nok at afmelde momsregistreringen igen, hvis du skulle fortryde :-)

    SvarSlet
  7. hhmmm, det var da godt nok træls.
    men hvis du også tager den proces i de små ryk du kan klare, går det vel også :-)
    Fedt at du kommer med dine erfaringer.

    SvarSlet
  8. Øv, hvor er det bare træls, at der skal være så mange indviklede regler. Det der med de 50.000 kr. synes jeg ikke, man kan bruge til noget. For at være helt sikker, skal man kun se på om man har en virksomhed for at tjene penge eller ej. Tjener du noget, skal du momsregistreres. Og det er nu heller ikke så slemt. Dine priser bliver højere, men du kan også trække moms fra. Regnskabet skal du lave alligevel. Jeg håber, du har overskud til at blive momsregistreret og blive ved med din butik. Det er da rigtig flot, at du sælger så meget og kan kalde dig forretningskvinde :-) Der er jo heller ingen der siger, hvor lang leveringstid osv. du skal have. Måske får du øje på, hvordan du kan nøjes med at bruge den tid, du har overskud til. Rigtig meget held og lykke med det.

    SvarSlet
  9. Øv hvor er det ærgeligt, jeg er bogholder og kender problematikken, og selvfølgelig også arbejdet der følger med. Det der undrer mig, er hvem er det der angiver folk, jeg hører om sager hele tiden syntes jeg! Meget mærkeligt

    SvarSlet
  10. puha det er noget af et dilemma! Jeg har selv været selvstændig med en internet butik med legetøj og diverse, og jeg var da ved at få stress. Det er stressende, for folk kan være svære at gøre tilfredse, mails skal besvares og hvornår stopper ens arbejdsdag? Regnskab og bogføring fører ikke til det sjoveste her i livet.
    Er der ikke den mulighed at du kan sælge på Trendsales, på din blog eller andet? Det virker måske ikke så professionelt? Der er da andre blog damer, der sælger livligt, og det må de vist godt?
    Kh Viola

    SvarSlet
  11. Det lyder som om skattevæsenet er blevet et underligt væsen! De må have for lidt at lave. Det du reelt tjener på din virksomhed må jo være pebernødder, så det ligner krakilskhed. Jeg har aldrig hørt noget lignende: Det ser for professionelt ud! Vil det sige, at folk som gerne vil have en lille hobbyvirksomhed skal gøre det hele tudegrimmt for at slippe uden om dem. Det er da en underlig moral.
    Samfundet burde da være glade for at du trods sygdom magter at skabe indhold i din tilværelse.

    SvarSlet
  12. Tak for alle jeres søde, sjove og interesserede kommentarer!
    Jeg er enig i at der burde være plads til individuel behandling. At ikke alting kan defineres som enten værende firkantet eller rundt.

    At jeg er på førtidspension har ikke noget med sagen at gøre. Man må gerne arbejde ved siden af førtidspension. Hvis man tjener meget bliver man bare reguleret ned i pension. Men det er stadig fordelagtigt at arbejde frem for alene at være på passiv forsørgelse.
    Så at blive momsregistreret vil ikke få konsekvenser for min pension. Jeg tror vist det er 65.000 jeg må tjene ved siden af. Det tror jeg næppe kommer til at ske nogensinde!

    Jeg har ikke ressourcer til at bruge trendsales eller lave en blogbutik istedet for. Uanset hvor man sælger så skal man fører regnskab og det er altså så let på Etsy. Desuden tager det kun 30 sek at oprette en annoncen, hvor det på Trendsales tager for evigt og samtidig giver musearm med alle de trælse drop down menuer. For ikke at snakke om alt den kommunikation frem og tilbage og at man manuelt skal oprette handler. Jeg har valgt Etsy netop for at sortere alt støjen fra. Jeg magter det nemlig ikke.
    Trendsales er fint til at sælge mit tøj og børnenes i det omfang jeg orker.

    Det er i øvrigt ikke kun det professionelt udseende handelsplatform der er et problem. At man har et løbende salg er også et problem. Så uanset om man sælger på blog, Trendsales, DBA osv, så er et løbende salg noget der taler for at det er forretningsvirke.

    Jeg har drøftet dilemmaet med mine nærmeste og de vil gerne støtte mig. For jeg tør ikke alene.
    Jeg ved godt at det ikke er SÅ stort et skridt med at blive momsregistreret. Men jeg har prøvet det før, hvor jeg så blev syg. Det er en super farlig cocktail at være selvstændig og ryge ind i en depression. Det er sådan noget jeg bl.a. skal slås med.

    Jeg er rigtig glad for jeres tilbagemeldinger om at jeg ikke må stoppe! Det har jeg heller ikke spor, spor lyst til.
    Så jeg tror næsten at beslutningen om at blive momsregistreret er taget. Jeg synes selv at det er lidt fjollet, fordi jeg er lidt ligeglad med om der er overskud. Så jeg risikerer at, i så fald der ikke er overskud, at SKAT vurderer at jeg skal framelde mit momsnummer igen. :-)

    SvarSlet
  13. Ja, man undres over, at der er så meget fokus på små virksomheder, mens de store internationale slipper fri, fordi det for SKAT er for omstændigt at undersøge ....!
    Du skal gøre hvad dit hjerte føler for, og så kan jeg oplyse, at det kun er hver 6. mdr. der skal indgives moms. :-)
    Du skal også lave en udvidet selvangivelse hvert år, den tager sin tid og jeg HADER det, men det skal jo gøres.

    Held og lykke med det hele :-)

    SvarSlet
  14. Jeg forstår godt dine overvejelser og bekymringer, tror desværre bare det er det vi/man må døje med, når man sælger ud på den måde, hvor det ikke bare er brugte sparkedragter. Har ikke selv (endnu) været i din situation og holder bestemt også regnskab, men for pokker der går meget tid méd det. Det gode ved din historie er trods alt, at du har dit på det rene og ikke mister retten til pension. Tak fordi du deler disse erfaringer med os, det er rigtig flot!

    SvarSlet