søndag den 12. februar 2012

Vil du gerne være en ETSY seller?

Jeg har fået en håndfuld spørgsmål fra Malene omkring det at sælge på ETSY og dermed til udlandet.
Markedsføring
Et af spørgsmålene gik på om man ikke bare druknede i mængden. Det synes jeg ikke er sket for mig. Men jeg lavede også en adwordskampagne til at starte med. Jeg er altså ikke nogen søgeordsguru og synes også det er lidt uinteressant. Men jeg har flere gange fået tilsendt et gavekort på en adwordskampagne fra Google. Jeg ved ikke om man automatisk får det tilsendt, når man har en Googlekonto? I hvert fald var det en fin måde at afprøve det på. Og da jeg kunne se at det gav noget trafik, turde jeg bagefter selv kaste lidt penge i det. Nu har jeg ikke længere en aktiv kampagne, da jeg ikke føler det er nødvendigt og ikke ønsker mere trafik, end jeg har nu.

Jeg har til gengæld ingen gode erfaringer med ETSYs reklamekampagner. Det har jeg også brugt lidt penge på, men det gav hverken trafik eller salg.

At have en velbesøgt blog, hvor man deler ud af tips og skriver om nyt i butikken, gør afgjort en stor forskel også!

Toldregler
Når man sælger udenfor EU, skal der sættes en toldetiket på pakken. Den er ret let at udfylde. Men skal skrive hvad pakken indeholder, vægt, og værdi. Toldetiketterne får man på posthuset. Det er den eneste forskel der er på at sælge til Danmark/EU og udenfor EU, Så det er der ingen ben i! Det er bare et ekstra "klistermærke".

Momsregler
Det vil jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke selv er momsregistreret. Men jeg har tidligere været det, så jeg kender godt til reglerne. Jeg var for nogle år siden på kursus hos SKAT i København og det var super godt! Her kunne man få svar på alle sine spørgsmål, så det kan jeg virkelig anbefale, hvis man føler det er sort snak.
Ellers er der lignende muligheder hos din kommunes erhvervscenter/erhvervsrådgivning.

Hvornår skal der betales skat?
Det skal der når du har tjent din første krone! Jeg læser ofte at mange tror man må tjene 50.000 kr før der skal betales skat. Nej, der skal betales skat, når der er et overskud. At der er en omsætning, er IKKE det samme som at der er et overskud. Det er Vestas, hvis et meget aktuelt eksempel på.  :-D                            
For det er jo ikke gratis at sælge noget. For mit vedkommende er der masser af udgifter:
Varekøb
Fragt
Emballage
Tape
Husleje (enten fysisk eller virtuel)
Transaktionsgebyrer
Papir
Printerpatroner

Husk! Hvis du ikke har en kvittering på dine udgifter tæller det ikke som udgift!

Altså: omsætning-udgifter=overskud 
Og det er dette eventuelle overskud du skal betale skat af.

PS.: Nu er jeg jo hverken revisor eller professionel fagperson, så dobbelttjek lige med en ekspert, inden du kaster dig ud i noget, ikke?

4 kommentarer:

  1. Hej Junette

    Hvor er det bare fantastisk, at du deler ud af dine erfaringer. Både dette indlæg og det om skat. Jeg tænker, at der er mange, som kan få meget glæde af det. Jeg tror desværre ikke, tiden er der for mit vedkommende - men det lyder spændende med etsy (som jeg også bruger flittigt som kunde).

    Kh
    Anna

    SvarSlet
  2. Godt indlæg.
    Vidste ikke det med toldetiketteringerne. Tak fordi du formidler dine erfaringer.

    SvarSlet
  3. Hej Junette. :-)
    Tusind tak for dit svar. -Det er bare så skønt, at du deler dine erfaringer!
    Jeg tror, jeg også snart må ha' åbnet en butik på etsy!
    Mange taknemmelige hilsener fra Malene.

    SvarSlet
  4. Hej Junette
    Jeg har lige været inde på din Etsy butik, hvor er den bare skøn :D så den har jeg lige tilføjet til mine favoritter og så er jeg selvfølgelig også blevet fast læser på din blog nu, for den ser rigtig spændende ud :)

    Jeg har os en Googlekonto men jeg synes da ikke jeg er blevet tilbudt en gratis adwordskampagne :(
    Hvor kan jeg købe det og hvad koster det?

    Mvh Charlotte Hansen
    http://chhans-tegneblog.blogspot.com/

    SvarSlet