lørdag den 11. februar 2012

Skat har modtaget en anmeldelse om dig

Sådan et brev lå i min postkasse i dag.
Jeg har i hovedet været forberedt på at det kunne ske, så heldigvis er det ikke noget problem!

Jeg er nok ca. 99% inde i reglerne om virksomhedstyper, skat, told, moms, fradrag osv. Både via. min uddannelse, kursus hos SKAT, kurser hos Københavns Erhvervscenter og 8 ugers iværksætterkursus.

Jeg er ikke momsregistreret, så det med at betale moms og trække fra er jeg ude over. Mit virke er hobbyrelateret, dvs at formålet ikke er at tjene penge.
Min primære indtægtskilde er førtidspension og min hobbyvirksomhed går ud på at udnytte min restarbejdsevne (ca 5 timer ugentligt), have et formål og noget der holder mig igang. En slags vedligeholdelsestræning.
Overskuddet skal gå til at betale husleje til en arbejdsplads/skånejob udenfor hjemmet. Fordi det er vigtigt for mig at have en så normal og anstændig hverdag som muligt, på trods af sygdom.

Jeg havde på forhånd ringet og søgt rådgivning hos SKAT, om jeg skulle være momsregistreret eller kunne kalde mig for hobbyvirksomhed. Så JEG har været helt clearet omkring hvad jeg har gang i! Jeg har skrevet meget åbent om det her på bloggen, fordi at åbenhed er med til at fjerne tvivl.

Alligevel har der så været nogen som enten har fået ondt bagi, eller mistænker mig for bedrag. Det synes jeg er vildt ubehagelig!

Heldigvis har jeg dokumentation på alle udgifter og indtægter, så jeg har bevisbyrden på min side. Der er ikke noget at komme efter.
Desværre er det et KÆMPE arbejde, når man sådan bliver anmeldt. Da det ikke er nok med et årsregnskab og kontooversigt. Nej, SKAT skal have kopier af alt, så jeg gætter på jeg skal til at tage ca 300 kopier på min lille 3-i-en printer. Og jeg får lige en ekstra udgift til papir, mapper, printerpatroner. ;-)

Det er jo ikke sjovt at nogen mistænker én. Jeg synes dog at det er vigtigt at få frem i lyset at det er vilkårene! Der er jo mange bloggere som sælger et og andet, så jeg vil gerne dele min erfaring med jer! Sørg for at have dokumentation på alle udgifter. Hvis du køber gamle dynebetræk på et loppemarked og derefter sælger det som et patchworktæppe, så skal du betale skat af hele salgsbeløbet, med mindre du kan dokumentere dine udgifter på alle materialerne.

Stil gerne spørgsmål. Jeg vil gerne så gerne dele og hjælpe hvis jeg kan!


23 kommentarer:

  1. Ja... ondt i bagdelen er der altid nogen der kan få.......

    Og ja.. SKAT er jo ikke lige de nemmeste at danse med..... Heller ikke selvom alt er i orden.

    Øv at du skal bruge tid og kræfter på det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har nu aldrig oplevet at SKAT er svære at danse med. Men en af de undervisere jeg har haft, har fortalt at sådan var det en gang. Regler kan virke indviklede, men min erfaring er at SKAT er utrolig servicemindede:)

      Slet
    2. Ja indviklede ...... Mon ikke... :-) Men godt hvis du føler du , kan få svar på dine spørgsmål.

      Slet
  2. Øv hvor er det surt for dig!

    Kan du ikke skanne det hele og sende det som pdf'er til SKAT, eller skal de have det hele i papirkopier?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke om det tillades at sende som PDF´er. Men faktisk er det hurtigst for mig at printe alle fakturaer. De ligger alle elektronisk på nettet, hvor det er let at printe, og hvor det vil være et stort arbejde at konvertere til PDF.

      Slet
  3. Hej Junette , hvor er det bare træls når der nogle der ikke kan unde andre lidt medgang. Håber alt ordner sig for dig.

    SvarSlet
  4. Jeg har været selvstændig med momsnummer, da jeg troede at det SKULE jeg være, hvorefter jeg finder ud af at jeg må sælge for 50.000 kr. om året UDEN at være momsregistreret. Nu spørger så, måske naivt eller dumt....men jeg skal vel ikke betale skat/moms af hvad jeg sælger for, så længe det er indenfor de 50.000 kr. årligt?

    Er det noget du ved?

    Det er dårlig stil, hvis du er blevet anmeldt - enhver ved, at dette "blog-hygge-sysleri-salg" ikke er nogen pengemaskine (nærmere en udgift!

    Måske bunder det i bund og grund om misundelse. Og jeg er lidt misundelig på DIG - fordi du har lavet det der lækre dyreprint stof (men det er altså ikke MIG der har meldt dig) HA HA!

    Jeg håber du kommer positivt igennem kopierne til SKAT (og det lyder det jo til) så skal det nok gå.

    Mange tak fordi du er åben og ærlig.

    Men når nu det er sagt, skulle SKAT måske til at lave et par regler om - denne verden (blogland) vokser jo helt vildt, så det ville være synd at alle vi kreative skulle gå "i stå" fordi SKAT har nogle skrappe krav. Jeg mener arbejdstiden vi bruger på et stykke håndarbejde, kan vi jo hverken lægge til eller trække fra, nogen steder!!!

    Kærlig hilsne
    Betina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også været selvstændig og momsregistreret tidligere, inden jeg blev syg. Det var et fritidsjob ved siden af mit studie, men hvor formålet var at tjene penge. For lave mit arbejde, måtte jeg investere i nogle dyre ting og da var det godt at kunne trække momsen fra.
      Det var også vigtigt for mine kunder at jeg var momsregistreret, da de så kunne trække momsen fra ved den ydelse de købte hos mig.

      Grænsen med de 50.000 kr er kun en tommelfingerregel! Det siger de også hvis man ringer og spørger hos SKAT. Det som definerer om man skal være momsregistreret, er om formålet er at tjene penge eller om det bare er en hobby, hvor man sælger lidt ud af sine kreationer.
      Man skal ALTID betale skat (også under de 50.000 kr), hvis der er et overskud.
      Hvis du sælger et tæppe til 100 kr, så skal du betale skat af de 100 kr. Hvis du kan dokumentere at du har haft udgifter til stof og tråd for 75 kr, så er det kun de 25 kr (overskuddet) du skal betale skat af.
      Så er der også udgifter til strøm og slitage på symaskine. Det kan du ikke trække fra, hvis du sidder hjemme i din stue og syr.
      Men hvis du havde en anden symaskine til at stå på et værksted ude i byen, så kunne du trække husleje og symaskinen fra i udgifter. Så vil der ligepludselig være et temmelig stort minus på kontoen og først der er du fritaget fra at betale skat!

      Håber det var et forståeligt svar. :-)

      Slet
  5. åh altså -- jeg er sån en af dem der blir så SUR over folk der blander sig i andres sager og får ondt i røven over andres succes.. ØV - men hvor er det dejligt at høre du er positiv på trods.. hvis det var mig tror jeg at jeg var blevet ked af det..

    ps: Som nævnt længere oppe, så ved de fleste at det ikke ligefrem er en guldgruppe at sælge ud af sit stoflager.. det er ligesom om at der altid blir købt noget andet stof for pengene man havde tjent?!

    kram herfra..

    SvarSlet
  6. Det er ikke sjovt at gå rundt med tankerne om, hvem der kunne finde på at anmelde.

    Jeg har selv haft hobbyvirksomhed med en veninde. Vi modtog også sådan et brev og var hos SKAT og vise papirer med mere.

    Vi solgte blandt andet via Trendsales. Det viste sig at være derfra SKAT havde deres oplysninger om os og vores hobbysalg. Det gik helt fint og de var bestemt flinke, men det var dejligt at få overstået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis man sælge noget man ikke bruger mere, altså noget man har købt til sig selv engang, og 5 år efter nu rydder op og vil sælge det hele, så er det da umuligt at have parpire på det, Hvad skal man så gøre?

      Slet
  7. jeg får bare sådan en dårlig mave fornemmelse over anonyme anmeldelser ....

    har selv være udsat for anonyme anmeldelser ,men det havde ikke noget med skat at gøre !!

    håber du finder ud af det :)

    SvarSlet
  8. Så er det bare dejligt at man har styr på papirerne.

    Jeg har lige et andet spørgsmål, som ikke har med skat at gøre, men med etsy.com
    Jeg er nu oprettet og har lagt produkter op. Jeg er så allerede med i tre cirkler. Hvad er disse cirkler? jeg forstår ikke helt hvad de går ud på!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis der er nogen man synes er interessante, så kan man tilmelde sig deres cirkel og så bliver man opdateret om deres aktivitet. Der er en knap oppe ved siden at ETSY logoet, der hedder "activity".
      Så det er lidt en måde at holde sig opdateret på, uden at blive spammet. :-)

      Slet
  9. Det er et rigtig godt indlæg, Junette, for der er jo rigtig mange i samme båd.... men som måske ikke er blevet kontaktet af Skat endnu vedr. deres blogsalg. Jeg sælger selv lidt på en bigcartel-shop og er ekstrem samvittighedsfuld i forhold til "at få det gjort rigtigt" - altså om jeg nu kan dokumentere mine indtægter og udgifter korrekt.
    Må jeg spørge, hvordan du har stillet dit regnskab op? Jeg er helt grøn på det område. Og hvis en udgift fra en hobbybutik nu ikke er udspeciferet på bonnen, men der bare står "andet" - er det så ok? Det er måske et sært spørgsmål, men det er blot een af de ting jeg også har grublet over.
    Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis en udgift ikke er specificeret, så tror jeg at du kan få butikken til at skrive et bilag hvor det står hvad varen er. Der skal vistnok også være navn og adresse på bon/kvittering.
      Jeg har dog ikke selv været ude for det. Jeg køber det meste på nettet og de fleste af både mine købs- og salgsfakturaer er der billeder af produktet. Så der i hvert fald ingen tvivl om indkøb og salg har relation! :-)

      Slet
    2. Ved du så hvad man gør, hvis det er fx. stof, sengetøj eller duge fra genbrugsbutikker man køber og syer af? Skal damerne dernede så stå at udfylde deres navn og butikkens adresse bagpå bonen?
      Eller kan sådan noget ikke trækkes fra? Jeg syntes det er svært at finde ud af, og er nok noget af det der holder mig mest tilbage. Jeg vil jo ikke sælge for at tjene en masse (det er jo slet ikke realistisk), men syer meget mere end mine unger kan nå at bruge, og så ville det jo være fint at kunne sælge ud af det... Men jeg vil jo ikke risikere noget bøvl med skat :-/

      Slet
  10. Puha hvor ubehageligt. Godt du har styr på sagerne og så er det jo bare skide øv, at det kommer til at koste dig tid og penge, at bevise, du intet har i klemme.
    Knus K

    SvarSlet
  11. Ja, det kan nu engang betale sig, at have styr på sine papir.

    SvarSlet
  12. Øv, hvor er det ærgerligt at du nu skal til at bruge tid på dette. Så går der vel tid fra at ligge smukke stoffer til salg ;0) Synes i øvrigt at det er virkelig sejt, at du har styr på alt det!
    Har i øvrigt modtaget mine -de er nogle af de smukkeste jeg har købt indtil nu. Er SÅ glad!

    SvarSlet
  13. Hvor besværligt! Træls at skulle bruge tid på!

    Men jeg synes det er sejt, at du nu kan skrive et indlæg om, hvor meget styr du har på tingene! Det synes jeg er vildt sejt!

    Fortsæt det gode arbejde!

    Kh. Jenny

    SvarSlet
  14. Excellent way of telling, and good article to get facts
    on the topic of my presentation focus, which i am going to deliver in university.


    Revisa y puedes visita mi webpage; trucos

    SvarSlet