onsdag den 22. februar 2012

En dyr hobby

En dyr hobby, det er hvad jeg har. :-)

Som tidligere nævnt, så er jeg blevet anmeldt til SKAT, fordi jeg sælger stof og hjemmelavede sager i "store mængder".

Denne anmeldelse har haft den betydning, at jeg har skulle lave et detaljeret regnskab med kvitteringer på alt køb og salg.
Thank god, at jeg er så bevægelseshæmmet at hovedparten af mine transaktioner er foregået via nettet. Både køb og salg. Så jeg har det meste liggende elektronisk. Jeg har så brugt den seneste tid på at printe, hulle og sætte i mapper.

Jeg har primært brugt Paypal som betalingskanal og set i bakspejlet har det været klogt! Her kan man trække månedlige rapporter på køb og salg.

Ved at lave dette omfattende regnskab for flere år tilbage, så har jeg også fået øjnene op for, hvad det er for en kostbar hobby jeg har. Jeg har godt vist at det ikke er noget jeg har tjent penge på. Det ville jeg i så fald kunne have set på bankkontoen. Måske havde jeg håbet på at det nogenlunde gik lige op. Det fandt jeg så ud af at det heller ikke var tilfældet. :-)
Nej, det koster nok cirka ligeså meget som at ryge, rejse og have kæledyr.

Men hvad det har givet mig af glæde, inspiration, interessefæller, men mest af alt noget at brænde for, det kan ikke gøres op i penge!

Det sjove

Det mindre sjove!

10 kommentarer:

  1. Selvom anledningen var træls, er det på en måde så ikke rart at få "orden" i sagerne?
    Kan du på en eller anden måde få regnskabet til at gå op? Selvom det har givet dig meget glæde :) Jeg er bare nysgerrig - cant help it! Bare lad være med at svare, hvis det kommer for nært.

    Synes det er superspændende at følge med her! Du har gang i mange forskellige kreationer! Og samtidig med det kan jeg følge lidt med i, hvordan det er at have en forretning! Skønt!

    God aften!

    Kh. Jenny

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jenny
      Dejligt at du læser med.
      Jeg tror godt at jeg kan få det til at gå op. Men det kræver nok lidt mere arbejde end jeg kan lægge i det.

      Jeg er rigtig glad for opfinderdelen i den kreative proces. Så snart jeg har opsøgt, afprøvet og eksperimenteret mig frem til et resultat, så synes jeg ikke det er så sjovt længere. Dvs jeg får fundet og opfundet en masse. Men jeg får ikke rigtig produceret noget.
      Jeg har jo desuden sygdom som en ekstra udfordring, så mine kræfter er begrænsede. Og jeg skal bruge dem der hvor jeg bliver udfordret, men ikke drænet. En svær balance! :-)

      Slet
  2. Hej Junette!

    Ja ingen tvivl om at det er en dyr hobby vi har os :-) Det hjælper lidt på regnskabet at "up-cycle" nogle af de skønne stoffer til kreationer ved hjælp af symaskinen!

    Dejligt at du tager en så kedelig sag med lidt humor...

    Kh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, idéerne mangler ikke. Det er bare de forpulede kræfter, eller mangel på samme. :-)

      Slet
  3. Det er præcist det samme, jeg er nået frem til. Salget af stof gør bare, at min hobby kan løbe rundt uden alt for stort overtræk.
    Nogen tror måske, at der er gode penge at tjene på det, men det er sjældent tilfældet.
    Lægger jeg sammen og trækker fra, betyder mit stofsalg udelukkende, at jeg har købt for store summer og solgt, det jeg kunne undvære for så at stå tilbage med en samling og et kun overkommeligt minus på kontoen for at have opbygget denne.
    Jeg ville bare ønske, jeg havde gemt alle mine porto-kvitteringer, så jeg kunne trække det fra, men ak.. ;)
    Kh Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Siden mit posthus har fået en post-selv automat, så har jeg brugt den. Så kan alle posthus-transaktioner ses på kontoen.
      En kontooversigt er selvfølgelig ikke et bevis på porto udgifter. Men det er nok ikke sandsynligt at SKAT tror man køber grimme lykønskningskort for 500 kr om ugen hos Post Danmark. :-)

      Slet
  4. Jeg sidder også og fedter med kvitteringer og moms. Det er virkelig den ultra kedelige side af min beskæftigelse. Men alt skal jo kunne dokumenteres om man så er en hobbyvirksomhed eller momsregistreret. Det er s.. meget sjovere at få lov at lege med farver og tekstiler. Nå, men jeg ville egenlig bare takke dig fordi du deler dine erfaringer med os andre. Tak :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at tage hul på noget, som for nogle kan synes som en gråzone.
      Det er ikke fedt at blive mistænkeliggjort og hvis jeg kan hjælpe til at andre slipper for det, så deler jeg gerne ud :-)

      Slet
  5. Hej Junette, Det er lige en vane man skal komme ind i med at gemme alle kviteringerne man får, og med lidt snille kan du trække nogle extra fordele fra også som måske har mindre med dit salg at gøre. Jeg er så heldig at min mand er god til bogholderi og han ordner alt for mig. Tjene penge på det vi laver er meget svært, og det er først nu efter 3 år at jeg endelig er ved at have et pluds på kontoen der er værd at kigge på en gang imellem. Heldigvis for os er det ikke pengenen der trækker, men noget der er meget mere værd.

    SvarSlet
  6. Det administrative kan kvæle mange mindre/hobby butikker, idet den administrative byrde ofte devaluerer det sjove ved at have en lille ektra forretning.


    Hilsen

    Olrik
    mobil reparation
    http://www.mobilreparationer.dk/

    SvarSlet