onsdag den 9. november 2011

Blogrelateret salg på nettet og valg af handelsplatform


Erfaringsgrundlag
Det har har været et langt tilløb at samle erfaring nok til at skrive dette indlæg.
Men nu synes jeg at jeg har samlet en god portion erfaring, som jeg gerne vil dele.
Det handler om valg af handelsplatform og salg på nettet. Mere specifikt om salg af vintage og håndlavet pryd. For mig hænger de 2 ting uløseligt sammen! Det er bare ikke nær så sjovt at fabrikere prydeligheder, udelukkende af kinafabrikerede dimser. Nej, der skal noget gammelt, noget sjæl med i billedet, før det giver mening for mig.
Derfor hænger salg af vintage materialer og det håndlavede også sammen. For der vil altid være noget tilovers. Der vil altid være noget man alligevel ikke skal bruge. Som så kan sælges videre. Da jeg samler på mønstre/print fra perioden 1950-80, er der også meget overskydende materiale at videresælge.
Da Amio gik i luften, var jeg med der og solgte også lidt af det hjemmelavede. Og med lidt, så mener jeg lidt. Jeg tror jeg har haft 5 salg på over 1 år. Jeg har dog heller ikke været særlig god til at opdatere butikken. Jeg har ventet lidt på at de også ville åbne for en vintage og materiale kategori. Hvilket vist aldrig skete. Sideløbende har jeg derfor solgt det andet på Trendsales.


I september/oktober 2011 var jeg på iværksætterkursus for designere und andre kreative. I den periode fandt jeg ud af hvad jeg egentlig ville med det hele. Min blog, mine samlinger af mønstre og alle mine idéer som kommer i jævn strøm. Det er skrevet ned i en forretningsplan og jeg har gjort det forståeligt. Jeg har præsenteret min idé for et forretningspanel og de forstod det!
Et af mine arbejdsområder er salg. Jeg synes mildest talt det er røvkedeligt! Det er kedeligt at tage billeder, redigere, ligge på butikken, skrive tekster osv. Når man så også skal bruge kræfter på at sætte sig ind i flere forskellige handelsplatforme og samkøre regnskaber fra flere steder, så er det ved at være så dræbende at det kan være ligemeget!
For fanden, det skal være sjovt, nemt og ligetil, ikk!
Jeg har ydermere den udfordring at pga mine sygdomme, så er det ikke realistisk at have et arbejdsuge på mere end ca 5 timer. Men hvis du som læser med her, også gerne vil lave hobbyvirksomhed ved siden af det du ellers laver, så gætter jeg på at du har samme tidsmæssige begrænsning.
Konklusion, det skal være nemt, hurtigt og effektivt!

Så her kommer mine erfaringer og meninger om de platforme jeg har erfaring med:
Trendsales:
Fordele: Mange besøgende så der er et stort kundepotentiale. Der er mange konkurrenter, hvilket jeg ser som en fordel. Det gør at udbuddet bliver stort og med til at tiltrække flere kunder.
Man betaler en procentdel af salget i gebyr.
Ulemper: Alt for meget kommunikation! Det er for mange muligheder. Der er mulighed for at byde som var det auktion, der er mulighed for at stille spørgsmål.
Når man opretter en annonce, så skal man igennem flere sider, hvor siden skal loade hver gang. Det er ikke muligt at kopiere en annonce, dvs de skal alle laves fra bunden. Det er enormt tidskrævende.
Når man så dertil får en masse spørgsmål, a la (og nu taler vi tøj): "Tror du den her vil passe mig?"
Det kan man simpelthen ikke bruge tid på.
Kun salg til Norden.
Man skal betale for at være medlem. Dvs. hvis man i en periode ikke sælger, så betaler man alligevel. Det giver ikke så meget mening at betale til noget man ikke bruger.
Ikke mulighed for Paypal.

Amio:
Fordele: Det er en fordel at samle salg af håndlavede sager på et sted, så det er med til at tiltrække flere kunder.
Betaling via Paypal.
Ulemper: Prisen på 5 kr pr salg er for dyrt. Hvis man sælger småting til 10-20 kr, så giver det ikke mening for hverken køber eller sælger at der bliver lagt 5 kr oveni.
Siden er på dansk, og jeg mener at det er for snævert et marked til et for lille kundegrundlag.

Etsy:
Fordele: Globalt marked.
Mulighed for at kopiere oprettede annoncer. Det går så lynene stærkt, når man først har oprettet en annonce. Det er ret så genialt!
Betaling via Paypal.
Mulighed for søgeord.
Mulighed for kampagner på Etsy.
Masser af statistikværktøjer.
Nyhedsbreve med tips og tricks til salg. Etsy gør noget ud af at det kedelige skal være sjovt!
Man betaler en procentdel af salget i gebyr.
Man bliver fundet via google!

Ulemper: Er på engelsk, så man skal kunne begå sig på udenlandsk. Det kan godt være en hurdle at skrive produktbeskrivelser på engelsk og kommunikere med hele verden. For det er heller ikke alle kunder der er lige gode til at formulere sig på engelsk.
Det koster penge at oprette annoncer. Hvad der svarer til 1 kr. Men det betyder at man skal lægge penge uden at vide om de kommer ind igen og det er ikke mit yndlingskoncept. Heldigvis er prisen så lav, at hvis man ikke sælger, så er underskuddet minimalt.

Det sjove
Nu vil jeg gerne opridse nogle tal:
Jeg har haft ting til salg på Etsy i 7 uger.
Jeg har haft 7.500 besøgende på min butik (heraf kommer 309 fra min blog)
Jeg har solgt for 475 USD
Jeg har haft 60 salg fordelt på 20 ordrer.
Jeg har brugt ca.30 kr på markedsføring via Etsy search adds

Og så det som jeg synes er det allermest finurlige! Helt uden at gøre noget for det, har jeg fået bestillinger fra England, Tyskland, USA, Astralien og Japan! Jeg har også fået bestillinger fra Danmark og Norge, men de har sikkert fundet mig via min blog, så der har jeg altså i forvejen lavet et benarbejde.
Faktisk er det land jeg har solgt mest til, Australien! Det er jo på den anden side af kloden. Den havde jeg ikke lige set komme. Så er det at salg bliver sjovt!

Eksempler på hvad jeg har solgt på min Etsyshop:


Håber at I kunne bruge dette til noget! Og hvis der er spørgsmål, så kom gerne med dem :-)

19 kommentarer:

  1. Super relevant og velformuleret indlæg. Det kan jeg bruge til noget! Nu snurrer tankerne, måske skal jeg lave om, finde en bedre handelsplatform. TAK, Junette.

    Hilsen KIrsten

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Tak for dine erfaringer. De kan altid bruges til noget. Måske at jeg også skal prøve Etsy?? Det er afgjort værd at overveje ser det ud til.
    VH. Marianne

    SvarSlet
  4. Meget nyttig information. Tak fordi du videregiver dine erfaringer!

    SvarSlet
  5. jeg har længe overvejet Etsy tak for oplysning :)

    SvarSlet
  6. Hvor er det godt at du har nedskrevet dine erfaringer.
    Jeg har længe tænkt på at sælge via etsy, men har ikke rigtig ture. Mest fordi jeg ikke er så god til engelsk.

    SvarSlet
  7. Hvor er jeg dog glad for jeg faldt over dit indlæg. Virkelig inspirerende, og velformuleret. Og tak for du ville dele dine indtryk og erfaringer med os. Det er virkelig noget jeg kan bruge. Mange tak:)

    SvarSlet
  8. I mit tilfælde har jeg kun 3 produktkategorier. Stof, tapet og ornamenter lavet af tapet. Det er meget meget snævert. Jo mere snæver man er, jo større et marked skal man have åbnet op for. Døren til verden bliver i hvert fald åbnet via Etsy.
    Så er udfordringen, at blive set!

    Marianne, jeg synes afgjort du skal prøve Etsy. Jeg har haft tanker omkring at have sin egen webbutik, men har ikke erfaring med det. Men der står man selv med HELE ansvaret for markedsføring, PR og SEO opgaven. Hvilket er en ret uoverskuelig opgave, hvis det foregår på hobbyplan og med den tid man har at gøre godt med.

    Alice, jeg forstår godt at sproget kan være en hurdle. Men du har til gengæld nogle meget smukke ting, hvor billederne fortæller meget!

    SvarSlet
  9. Ja, der går da ikke længe, før jeg hopper på etsy. Jeg er enormt træt af at sælge via både blog og Trendsales og skulle holde styr på det begge steder samt at betalinger kommer via Trendsales, paypal eller bank.. Det kræver en allerhelvedes tid (undskyld mit sprog) og jeg er til tider så stresset, at jeg overvejer at droppe det hele.. Nu er der måske en løsning :)
    Kh Line

    SvarSlet
  10. Kære Line
    Det ville spare dig en masse tid! Lige nu skal du jo manuelt udveksle betalingsmetode/adresse med køber. Derefter skal du ind på bloggen og slette den vare som er købt.
    Alt dette slipper man for på Etsy, hvor den eneste kommunikation man har, er når man opretter annoncen.

    En anden ting som har lettet arbejdet, er at der ikke bliver forventet at man sælger andet end det man har oprettet.
    Man kan meget let komme til at drukne i forespørgsler på om man har noget i en anden farve eller anden størrelse.
    Og så bliver man pludselig lidt klemt. For det er jo en ære at blive spurgt! Selvfølgelig vil man gerne hjælpe med det som køber ønsker. Men lige pludselig har man brugt al sin tid på noget der ikke kan lade sig gøre alligevel.

    SvarSlet
  11. Super fedt indlæg!! Det kunne være jeg skulle komme igang med at proppe nogle varer i den Etsy shop jeg har haft i årevis.
    1000 tak for gode råd og fordi du deler ud af din erfaring, og så er jeg jo en af dem fra Tyskland der har købt noget i din shop. Fine fine stoffer :-)
    Kh Ulla.

    SvarSlet
  12. Bare lige som tilføjelse, så kan man godt sælge materialer på amio nu, og ikke kun håndlavede ting som i starten.. :)

    Kh Julie

    SvarSlet
  13. Ulla, ja du er en af mine tyskere. :-)
    Det ville også være oplagt for dig at gå Etsy. Du har jo været i gang i mange år, så jeg tænker at du har et lille lager.
    Ved at åbne op for et større marked, kan man også blive overrasket over, at det man ikke har kunne sælge til danskerne, er de måske helt pjattede med i et andet land!

    Julie, jeg forventede også det ville komme på Amio. Men jeg kan nu stadig ikke finde kategorien.

    Og ved at lave en søgning på "vintage stof" eller "retro stof", så kom der heller ikke noget frem. Og hvis kunderne ikke kan finde det, så er det ligemeget.

    SvarSlet
  14. Dejligt med den info, jeg har overvejet amio flere gange, men syntes også det er for dyrt! Både min datter og jeg har købt på Etsy, og der er fint, men jeg havde faktisk ikke lige tænkt på at jeg kunne sælge der! Det skal lige vendes engang - efter julemarked!

    SvarSlet
  15. Kom lige forbi den artikel ved et tilfælde.
    Jow da. Det var ganske interessant.
    Tror jeg må prøve at sætte til salg på ETSY.
    Tak for de gode råd.

    Madam Zikzak

    SvarSlet
  16. Tusind tak, jeg har det ligesom dig med hensyn til Trendsales og Amio. Min søn vil hjælpe mig igang med Etsy da min samling af vintage produkter/materialer også er stor.
    Tillykke med salget :-)

    SvarSlet
  17. Mange tak for interessant læsning, Junette!
    Jeg arbejder videre:)
    Kh Puk

    SvarSlet
  18. Hej Junette!

    Tak for du deler dine erfaringer med salg forskellige steder! Det er meget nyttig læsning.

    Jeg er faldet over din blog for nylig, og kan godt lide dine ting, men også at du tager forskellige, også alvorlige, emner op her på bloggen.

    Hvad angår din anmeldelse til skat - det er meget muligt at det er sket fordi du sender til udlandet, så det bliver toldregistreret (du nævner selv, at der skal et sært klistermærke på pakken). En anden informationskilde kunne være Paypal, da de har en vis pligt mht. indberetninger.

    Jeg har tidligere været ansat hos en revisor, og har aldrig hørt at DBA eller Trendsales SKAL anmelde din salg. Men kan forestille mig, at Skat selv lavede en forespørgsel hos dem, på baggrund af informationer fra andre steder.

    Nu har jeg surfet lidt på din blog - der er mange interessante informationer og erfaringer. Jeg har en beskeden salg, men valgte fra starten at gemme bilag og taste alt i en Excel fil, hvor jeg også opstiller regnskabet - det er faktisk slet ikke svært. Ved endnu ikke om jeg får brug for det eller ej (eller Skat vil spørge om det), men det er også en god måde at se hvordah det er gået med det hele, eller hvordan pengene blev brugt...
    Vh Elena

    SvarSlet