torsdag den 6. oktober 2011

Wallpaper symmetri nr 9

Jeg har tidligere lavet et indlæg omkring wallpaper symmetrier og har planer om at lave eksempler og en præsentation af alle 17 symmetrier.
Hvad der menes med symmetrier kan du læse i dette indlæg om symmetri 11. Hvis du ikke lige har mod på at klikke på links, kan jeg afsløre at det har noget at gøre med design af vandrette og lodrette flader.

Hvis du er vild med matematik og bare tænker at det her må du læse en masse mere om, så er der den meget grundige og lange forklaring her.

Her kommer eksempel på symmetri nr 9 also known as cmm. :-)

Sidste gang tog jeg udgangspunkt i en tegning jeg selv havde lavet. Denne gang er mit udgangspunkt mit yndlingsfrotté. Ha, hvor tit bruger man lige ordet yndlingsfrotté!? :-D

Dette billede er mit udgangspunkt

Her ses den del af billedet som bliver brugt i mønstret. Det er en retvinklet trekant (eller et kvart harlekintern!) som bliver spejlvendt og roteret 180 grader
Når det så er gjort har man en flise der ser sådan her ud. Men vi er ikke færdige.

Her ses det gentagne mønster

Her ses rapporten. Rapporten er den firkant som man bruger til et gentagent mønster. Så spørger du måske hvorfor man ikke bare kunne nøjes med den rombeformede flise ovenover. Og det er fordi at computere og mønsteroutput-agtige maskiner kun kan bruge firkanter som input. Lidt ligesom en murer, der heller ikke lige kan overskue at bygge med andet end firkantede sten.
PS: Du er velkommen til at kopiere denne rapport og lege med den på din desktop eller blogbaggrund. Et link eller henvisning ville være skønt, men er ikke et krav.

1 kommentar:

  1. ej hvor er du altså bare sååå dygtyg og go til det med mønstre:O)

    er virkelig betaget af det du gør og kan måske jeg vil prøve om jeg kan få det som baggrund men ved ikke helt hvor jeg skal starte

    men flot er det ihvertfald!!

    SvarSlet