lørdag den 8. oktober 2011

Flere mænd, tak

Min søn, Lille vilde Sigurd, mindede mig i går om at jeg simpelthen må have flere mænd i mit liv!
Fordi de bare gør livet meget rigere med deres helt grundlæggende anderledes hjerner.

Min datter havde fået en bog med hjem fra spejder, som jeg skulle læse for mine 2 øjesten. Dina var meget træt, så bogen skulle læses uden hurlumhej, så hun kunne sove.
Bogen handlede om nogle spejdere der finder et blodspor. De finder ud af at det må være et dyr som er blevet ramt af en bil, for sporet starter ved vejen og der er også nogle glasskår. Resten af bogen handler så om de ting der sker da de følger blodsporet gennem skoven...

Sigurd er 3 år og meget spørgelysten. Så for hver sætning i bogen, kan han stille 10 spørgsmål og så bliver vi aldrig færdige. Jeg bad ham om at vente med spørgsmål til bogen var færdig. Der var virkelig nogle spørgsmål som pressede på og han kunne slet ikke ligge stille og lytte.
Da bogen var færdig var han lige ved at boble over, men jeg bad ham vente med at spørge til Dina var faldet i søvn. Det var nemlig lige ved.
Spørgsmålene pressede virkelig på. Han lå og ormede sig, var ved at slå knude på sig selv og lå og hulkede, så lydløst som det lod sig gøre.

Da Dina lidt efter var faldet i søvn, spurgte jeg Sigurd, hvad det var han ville spørge om?
"Mor, var bilen lilla? Og var det en racerbil?"

Det lille menneske havde ikke haft ro til at lytte til resten af historien, fordi der var en lille detalje omkring et køretøj, der ikke lige var beskrevet helt godt nok.

Weltklasse. Mere af det.


2 kommentarer:

  1. Nemlig. Væsentlig detalje! Den slags må man ikke overse - og det tydeligvis noget kvindelige forfattere slet ikke har forstået :-)
    Hvor er han god!

    SvarSlet
  2. Vil bare lige sige at min datter på 3½ er lige så spørgelysten når jeg læser godnat historie, Tit bliver jeg nød til at sige, Lea, skal vi snakke eller skal jeg læse bogen?? ha ha ha...

    SvarSlet