søndag den 2. oktober 2011

At blive noget så rørt


I denne weekend har jeg været til psykiatritopmøde i København arrangeret af Det Sociale Netværk af 2009, som Poul Nyrup Rasmussen står i spidsen for. Hans datter Signe var sindslidende og tog sig eget liv i 1993 og blev kun 24 år. Det rører mig lige i hjertet og synes det er så stærkt at han gør så stort et arbejde for at forbedre psykiatrien. Som tidligere statsminister er han jo ikke sådan lige til at overse eller overhøre. Og han har erfaring på allernærmeste hånd.
Da jeg mødtes med mine kolleger udenfor Frederiksberg Gymnasium hvor arrangementet løb ad stablen, ankom selveste Nyrup i samme øjeblik, hoppede af hans cykel ved siden af os og sagde frisk: "Godmorgen venner!"
Poul Nyrup, som taler til alle vennerne

Deltagere på konferencen var de psykisk sårbare (som jeg), pårørende, profesionelle og interesseorganisationer. Jeg var afsted med Fontænehuset i Vejle, som jeg er medlem af.
Skønne Sebastian
.
Et af de første ting på dagens program var Sebastian som kom og spillede nogle sange. Ham har jeg aldrig set live før. Han er en sublim og meget nærværende performer. Da han sang "Du er ikke alene" fik jeg gåsehud og blev så rørt at tårende fik frit løb. Det var vildt at opleve at sidde sammen med SÅ mange sårbare sjæle og samtidig høre den smukke sang med budskabet om ikke at være alene.
Jeg har jo kæmpet en årelang kamp med at blive forstået og hørt, fordi jeg bærer på en lidelse som er inde i mig. Som ingen kan se. Det er en kæmpe smerte at bære på, en ensom smerte. Men lige dér i det forum, var jeg ikke alene. Jeg var overhovedet heller ikke alene om at fælde tårer.
En meget varm og meget fyldt sal


4 kommentarer:

  1. Hvor lyder det som et smukt og godt arrangement. Det er dejligt, at der findes ildsjæle som Nyrup og andre, der gør så stort et arbejde, til trods for (eller måske netop fordi) de bærer på sådan en tung historie.

    SvarSlet
  2. Hold da fast, bliver helt rørt bare af at læse dit indlæg...

    Jeg er også en af de sårbare sjæle, og da jeg så genudsendelsen af bubbers program i dag, begyndte jeg også at fælde en tårer, jeg kunne jo føle deres smerte og frustrationer, og samtidig bliver jeg så arrig over hvordan systemet svigter mange psykisk syge.

    Håber du havde en god tur :-)

    SvarSlet
  3. Det ville jeg gerne have været med til! Sikke en oplevelse det må have været, at sidde der med andre i samme båd - og dem der vil os det bedste <3

    Jeg har også stor respekt for Nyrups arbejde.

    Tak for et dejligt indlæg!

    SvarSlet
  4. Det lyder som en rigtig god dag! Dejligt.

    SvarSlet