torsdag den 29. september 2011

Wallpaper symmetrier

Ok, nu bliver det vist lidt nørdet, men det er måske også det som jeg elsker ved dem. Mønstrene, altså.

Når man taler om overflade design, så er der 17 forskellige måder man kan dække en flade på. Man skal bruge en geometrisk figur og så kan man få forskellige typer af mønstre frem. De geometriske figurer er romber, firkanter og trekanter (ligesidet, ligebenet, ligevinklet, glemtejegnogen?)
Disse geometriske figurer kan man placere på flere måder. De kan roteres. De kan spejles. De kan også både roteres, spejles og roteres.
Når man tager de mulige figurer og forskellige måder de kan placeres på, så giver det 17.

Jeg vil her give et eksempel på symmetri nr 11 also known as p4m.

Mit udgangspunkt er denne tegning. Jeg synes håndtegnede streger er super til formålet. For uanset, hvor skideskæve stregerne er, så kommer der orden i dem! Det lover jeg!

Jeg har stjålet en lille firkant et sted i tegningen ovenover. Og jeg skal faktisk kun bruge en halv firkant, som man kan se herunder fremhævet med rødt.


Herunder er trekanten roteret 90 grader, spejlet og roteret 180 grader

Her er et andet efter samme princip.

5 kommentarer:

  1. Virkelig interessant! Og sikke fine mønstre, der fremkommer:)

    SvarSlet
  2. Hvor ser det fedt ud! Sikke et lækkert mønster! :)

    SvarSlet
  3. Wow det er så sejt... Hvilket program bruger du? Tak fordi du deler :-)

    SvarSlet
  4. Är väldigt imponerad av mönstrena du skapar och blir mycket sugen på att testa själv... Tack för att du delar med dig! :)

    SvarSlet
  5. Det glæder mig at der er andre som synes at der her er lidt spændende :-)

    Jeg bruger Photoshop.

    SvarSlet