søndag den 18. september 2011

Hensigterklæring

For 2 år siden havde jeg et forløb med en stresscoach. En af opgaverne jeg fik dengang, var at lave en hensigtserklæring. Et sæt leveregler for mit liv, for at få det bedste ud af det, med de vilkår jeg har.
Formålet med opgaven er at når man skriver det ned, så forpligter det og man kommer automatisk til at arbejde hen mod målet.

Jeg fik rigtig meget ros fra coach´en som fortalte, at på trods af at hun havde arbejdet meget med dygtige erhvervsledere, så havde hun aldrig set det formuleret så skarpt, som jeg havde formået.

Min hensigterklæring har været røget lidt i glemmebogen, men jeg synes det er på tide at tage den frem igen.
Noget har jeg har haft succes med og andet har jeg ikke. Men når jeg kigger tilbage på de ting jeg har været igennem, så er jeg simpelthen så stolt over hvad jeg er blevet til som menneske!
En af de ting der er med mig, er at jeg er hypersensitiv. Jeg har dog en ret massiv kerne, men min hypersensitivitet gør mig ofte vaklende. Jeg orker ikke diskussioner. Hvis nogle mennesker kommer trampende med deres meninger og formaninger kan jeg godt have tendens til at lade mig overbevise, selvom jeg egentlig ikke er enig. Og skal i kølvandet bruge tid til at finde mig selv igen. Når man har det på den måde og samtidig er en skæv eksistens der ikke passer ind i kasserne, kan man let få følelsen af at være helt galt afmarcheret og derfor vakle endnu mere. Det har jeg ofte gjort. Men jeg finder mit fodfæste igen og igen  og igen og igen. Det er egentligt ret fantastisk!

Hensigtserklæring eller mit livs trosbekendelse:


Jeg vil være en god mor:
-ikke forgribe mig på mine børn, hverken fysisk eller verbalt
-jeg vil være deres trygge base
-hjælpe mine børn med at finde deres talent
-må huske på ikke at være ambitiøs på deres vegne

Jeg vil respektere mig selv:
-ikke lade mig påvirke af andres meninger og tvivl
-jeg skal forfølge mine drømme og udnytte mit talent, uanset hvad andre måtte synes om det
-jeg bør istedet lytte til proffesionelles råd og vejledning
-rose mig selv, når jeg gør det rigtige
-stole på min intuition
-tilgive når jeg fejler, det er kun menneskeligt

Jeg vil være taknemmelig for:
-at jeg har fundet mit talent
-at jeg kan få børn og har fået 2
-at jeg har en mulighed for at blive rask
-hver dag jeg oplever med familie
-gode venner, livet er bare meget mere værd med dem
-den rejse, som min sygemelding har bragt mig ud på
-at jeg er i stand til at tro på at der kommer noget godt ud af modgang

I forholdet til Sigurds far skal jeg:
-tilgive fortiden
-rose ham for det han gør
-fortælle ham at han er et meget vigtigt element i Sigurds liv
-sørge for at Sigurd husker sin far til jul, fødselsdag og evt. fars dag
-ikke forvente at få noget direkte tilbage
-huske på at det ultimative jeg kan få tilbage, er et godt forhold til Sigurd og en harmonisk dreng

Passe på mit helbred, krop og sind ved at:
-træne mindst 3 gange om ugen
-spise sundere
-slappe af
-planlægge mere tid for mig selv

Jeg vil have plads til mig og mine nærmeste:

-finde en bolig med 2 børneværelser og soveværelse
-plads til at jeg kan udfolde mig kreativt (ikke nødvendigvis hjemme)
-Altan eller have for let tilgængeligt sollys for at forebygge D-vitamin mangel og depression
-minimere mængden af ting, uden at minimere mængden af hygge og kreativitet og leg

Jeg vil minimere tid jeg bruger på husholdning:
-vil bo lavt eller med elevator, så jeg undgår at overbelaste unødvendigt
-jeg vil have opvaskemaskine
-jeg vil have vaskemaskine og tørretumbler/udendørs tørrestativ
-jeg vil have rengøringshjælp

Jeg vil have en sund økonomi:

-jeg vil en gang i kvartalet rydde op i tøj og ting og sætte det overflødige til salg
-penge fra salg skal bruges til at minimere gæld
-Jeg vil spare op til ferie

I mit forhold til omverdenen vil jeg:
-undgå at købe nyt og istedet købe brugt
-hvis jeg køber nyt, skal det primært være fra små danske iværksættere med en mission og hjertet på rette sted
-købe mere økologi
-mindst 2 gange om året give støtte til velgørenhed
-respektere andre mennesker uanset social status og rang
-være et empatisk menneske
-ikke dømme andre
-tro på det gode i alt
-se det gode i alt

5 kommentarer:

  1. Dejlig optimistisk at læse dit indlæg, jeg er helt enig i at det er vigtig at skrive ned og en anden ting som er meget efektfuld er at sige tingene højt, det er som om ordene der kommer ud af ens egen mund også rammer følelsen inde i en og så sker der virkelig noget.
    God dag til dig
    Eva

    SvarSlet
  2. Det er nok en god idé at lave sådan en liste. Tror jeg vil prøve det og bruge dine overskrifter som skabelon.

    SvarSlet
  3. Det er jo en kærlighedserklæring til dig selv, dit liv og dine kære..

    Det er så stærkt af dig at sætte alle de ord på!!!!!

    Jeg har selv prøvet noget lignende omend til et mere specifikt problem og det var også med god virkning, men som du siger, er det noget der skal hentes frem igen, faktisk skal mit være synligt hele tiden!!

    SvarSlet
  4. Wow. Synes virkelig det er fantastisk den måde du sætter ord på hvad du vil og ønsker for fremtiden. Det er ellers noget der indimellem kan være svært formulere. Og det er også flot at du rent faktisk har opnået noget af det! :D
    Det lyder som en rigtig god ide med en hensigtserklæring. Noget jeg tror jeg også vil sætte tid af til at lave en dag.
    Tak for lærerig inspiration :o) Og go' søndag!

    SvarSlet
  5. Tak, for jeres søde kommentarer. Det er rart at få feedback når man åbner lidt op og det er en god følelse at kunne være inspiration for andre. Tak!

    SvarSlet