torsdag den 25. august 2011

Om at finde smukt papir til origami og lignende kunst

Efter forespørgsel i et indlæg om hvor jeg dog finder alt mit smukke papir, så kommer her et guide til, hvor og hvordan jeg finder mit papir.

Pris og sparetip
Man kan købe rigtig mange smukke origamipapirer med skønne mønstre. Men jeg kan godt blive lidt træt af at se på de samme mønstre igen og igen og de samme farver.
Desuden er der lige det med prisen. Sådan et slag på tasken, så koster de vel gennemsnitligt 1 kr pr ark og jeg bruger i perioder RIGTIG mange stykker papir. Jeg har næsten altid enten origami eller en tegneblok med mig. Meget af mit liv går med at sidde i venteværelser, så jeg takker gud eller skæbnen, eller hvad det hedder alt sammen, for at have skænket mig en tålmodig og kreativ sjæl.
-Derfor skærer jeg meget papir selv. En skæremåtte, en patchwork lineal og en rotarycutter, så er det en leg.

Størrelser
Standard størrelse på origamipapir er 15x15 cm eller 6". Der findes andre størrelser, hvis man vil lave miniature, men langt det meste er 15 cm. Min patchwork lineal er og 15 cm bred, så jeg kan skære på begge sider uden at skulle flytte den.

Kvalitet -gå efter det tyndeste
På collagen herunder er der vist papir, som jeg synes er godt til origami. Fælles for dem alle er, at papiret er tyndt! Som i tyndt! I panduro er de begyndt at forhandle origamipapir, hvilket jeg blev ret begejstret for da jeg så det. Men desværre har det samme tykkelse som printerpapir og det er bare for tykt til at det bliver pænt!
1. Vintage gavepapir fundet på ebay og etsy, har selv skåret det i kvadrater
2.  Papir købt gennem ebay
3. Gavepapir fundet i kontorforsyning Zap-In, Føtex, Salling, Tiger, Stelling
4. Dobbeltsidet origamipapir
5. indpakningsark fra Grølykke og Børnenes Magasin
6. Ensfarvet origamipapir



 Her kommer lige en række eksempler på papir der kan findes og bestilles på nettet:
Vintage gavepapir

Glimmer papir

Dobbeltsidet origami papir
Jeg har købt rigtig meget papir her hos denne sælger! Det kommer fra Korea og der er altid en fin lille hilsen med i pakken.

Om at handle globalt på nettet
Der er en bagatelgrænse på ca. 80 kr hvis man handler udenfor EU. Hvis man handler for mere end det begynder der at blive lagt lidt oveni prisen i form af moms, told og toldgebyr.
Det er fint for mig, for så undgår man at gå shop-amok. Hvis det alligevel sker, så fordeler jeg mit køb over flere dage, så jeg er sikker på at det ikke bliver pakket i samme kuvert og det totale beløb overstiger de 80 kr. Jeg har sommetider prøvet at forklare at tingene skal sendes seperat, men det er ikke let, fordi sælger jo synes det er mest logisk at spare på porto og emballage!

Alternativt kan man jo handle indenfor EU! Den bedste origamishop jeg kender til hedder Roze og bor i England og har over 1000 forskellige papirtyper! Så her kan man shoppe igennem eller blive forvirret og rundtosset .
Pakke med 200 stykker mønstret papir fundet hos Roze i England
God jagt, derude.

3 kommentarer:

  1. Tusind tak for du deler din viden om køb, af origami papir. Vil tjekke de omtalte steder ud, og prøve, at lade være med at shoppe-amok :)

    SvarSlet
  2. SUPER FEDT! :) Tusinde tak fordi du deler!

    SvarSlet
  3. Tak for en masse gode tips :-)

    SvarSlet