fredag den 26. august 2011

Mønstre i photoshop -en tutorial om mønster i flere lag

Her vil jeg vise hvordan man laver et mønster, hvor der er flere lag.


Lav et nyt dokument på 400x400 px
Lav nogle skaktern som vist ovenfor.
For at lave hjælpelinier, skal du vælge View -> Rulers (eller Ctrl+R) for at få lineal frem rundt om dokumentet.
Hvis du klikker i lineal og trækker ind i billedet, trækker du på den måde en hjælpelinie ind.
Herefter er det let at lave en markering og udfylde markering med en anden farve.
Nu har jeg et mønster i sig selv, nemlig skaktern i hvid og gul.
Men jeg vil lave et mønster med mere dybde, så jeg skal have tilføjet noget mere.
Jeg har her en tegning som er fritlagt og den trækker jeg over på mine tern

Jeg har trukket katten over og fået den centreret
Den ligger nu i et lag for sig ovenpå ternene, men vil gerne have den i samme lag som ternene, så jeg vælger:
Layer-> Merge Layers (eller Ctrl+E)

Vælg Filter->Other -> Offset og brug samme setting som herover
Nu tilføjer jeg endnu et element til mit mønster i form af en blomst tegnet med Custom Shape værktøjet

Tegner samme blomst igen, bare lidt mindre og centrerer det ovenpå den anden blomst
Lige en blomst mere. Bare for at illustrere at mådehold ikke er min stærke side!
Så vælger jeg Edit -> Define Pattern (for at tilføje det til biblioteket i photoshop)
Eller hvis det skal bruges til webbaggrund
File -> Save For Web and Devices

Tadah! Det blev fint. Faktisk så fint at jeg blev nødt til at printe det ud så jeg kunne ae det lidt :-)
PS: Hvis du har glæde af mine tutorials og selv giver dig i kast med at lave mønstre, vil du så ikke lægge en kommentar, en mail eller et link dit værk? Jeg vil så gerne se, hvad andre får ud af det. Dels for min nysgerrigheds skyld og dels for at se om min formidling er ok, eller hvor den skal finpudses.

5 kommentarer:

  1. Jeg skal helt sikker prøve det på et tidspunkt og så skal jeg nok lige sende dig en hilsen og vise værket frem. ;-) Super fint dette med misserne, var lige før du skulle få bestilt noget stof i dette print. Ville være super sødt. ;-D

    god weekend.

    kh Kristiane

    SvarSlet
  2. Det må jeg kaste mig ud i en dag - umiddelbart virker din tutorial enkel og lige til at gå til:-)

    SvarSlet
  3. Jeg var godtnok lige ved at måtte ty til dine tutorials, da mit tegneprogram (xaraxtreme) begyndte at opføre sig meget underligt. Jeg fik dog reddet det med en geninstallering; men ellers havde du været den eneste redning.

    SvarSlet
  4. Åh hurra! Jeg har længe gået og tænkt over, hvilken blog det var, jeg havde set PS tutorials på...og nu fandt jeg dig igen! :D Så skal jeg igang.

    SvarSlet