torsdag den 21. april 2011

Når forskellighed bliver til kærlighed

I tirsdags skulle min venAnde i Aftenshowet og tale om denne oplevelse. Min søn skulle over til sin far i Kbh på påskeferie, så hvorfor ikke følges ad og gøre pligter til en udflugt og til en fælles oplevelse af de større.

For mig var det en uforglemmelig og finurlig tur vi havde! Anne var nervøs, men klarede det SÅ fint! Jeg er megastolt af hende. :-)


Da alt fjernsynspostyret var vel overstået, gik vi gennem Kbh og jeg som har boet i byen i 15 år, kunne jo lige udpege alle de butikker jeg elsker. Det har jeg aldrig kunne gøre med en veninde før, for Anne er den eneste der tilnærmelsesvis deler min smag på trods af vores mange forskelligheder.

Stemningen var let. Vi var lettede. Og trætte og temmelig fjollede. Hver gang vi hørte musik, så var det harmonikamusik. "Det er måske et tegn", sagde Anne, som i højere grad end jeg, tror på mere mellem himmel og jord. Nogen bud på hvad harmonikamusik er tegn på? Jeg er nemlig temmelig blank!

På hovedbanen købte vi magasiner, da udvalget der er noget mere interessant, end hjemme i provinsen. Vi kunne ikke lade være med at fnise lidt over hver vores valg af magasiner:
Hvem læser hvad. Læser en præst "Homes&Gardens" eller "Tätovier"? Læser en designer det ene eller det andet? Saltlakridserne faldt i begges smag.
Noget som var med til at gøre dagen uforglemmelig og har lettet mit hjerte, var togturen hjem. Vi tog afsted fordi Anne skulle snakke om racisme. Når forskelligheder bliver til had. 
Anne og jeg er virkelig forskellige på mange punkter. Hun ved noget, som jeg intet aner om og ikke forstår. Og omvendt. Vi kom sådan til at grine over de ting, som den ene tager som den største selvfølge, og hvor den anden er spejlblank! Lige dér, blev forskellighed til kærlighed. Og det var saftsusemig magisk!

5 kommentarer:

  1. Nøj, jeg var ved at falde ned af stolen over den med harmonikaerne...hæ hæææ
    Det er simpelthen så dejligt, når man mærker den der lethed af lykke over et andet menneske :)
    Hvad er det, der er spændende i tatoo-bladet (går jeg udfra det var???)?
    Kh fra Rikke

    SvarSlet
  2. Det lyder da som en drømme dag :)
    Og når du får løst det store spørgsmål om harmonikaerne, så del det lige med os andre.

    SvarSlet
  3. Hurra for magien i forskelligheden, når den udmøntes positivt. Jeg vidste ikke hun havde været i aftenshowet. Jeg må lige en tur på besøg på dr.dk

    SvarSlet
  4. Det var magisk. Rigtig dejligt du tog med. Dels som moralsk støtte, fotodokumentariker - men ikke mindst fordi det er godt at have vidner på, at det er muligt at prutte sig til en længere livslinje ved en håndlæsning ;-)

    SvarSlet
  5. Rikke, tatoobladet var spændende pga tegningerne og den tegneteknik der er brugt. Jeg er ikke til den form for kropsudsmykning, men er fascineret af teknikken. Foretrækker dog motivet på et andet medie end hud!

    Jeg tvivler på at jeg finder løsningen på harmonika-tegnene. Men jeg er jo nok også generelt mere tvivlende end troende. :-)

    Anne, århh ja, det var syret med den håndlæsende læge fra Kaukasus! Beundrer din evne til at tale med mand der hverken kunne dansk eller engelsk! Jeg måtte virkelig tage mig gevaldigt sammen, for ikke at grine højlydt af jeres samtale. Det var så sort!

    SvarSlet