mandag den 31. januar 2011

Der er noget galt i at betegne folk som copycat eller idémager

Jeg har lidt mere at sige. Hvis du ikke er helt med, så er der mere debat her:
thevintagehausfrau
thepukproject
karlssonskludeskab


Jeg synes det er så ærgerligt at folk skal være bange for om de har skurkerollen eller helterollen. Kunne vi ikke hellere snakke om egenskaber? Det lyder meget pænere.

At være kreativ burde handle om glæde ved at hitte på og/eller udføre en kunstart eller et håndværk.
Nogle er bedst til at finde på. Andre er gode til selve håndarbejdet. Så er der (måske) også dem der kan det hele og som vi andre må trækkes med.

Det virker lidt som om, at dem der er idémagere hører til på helterollelisten. De har fri adgang til at vise kreationer frem.
Så er der dem der er knivskarpe med en saks, stof og symaskine, men ikke er god til at få idéer. Men de bisidder glæden ved at skabe også selv om de ikke selv har fået den oprindelige idé. De har måske fået en følelse af, at de skal passe på med hvad de viser frem.

Det med hvor grænsen går: hvornår man er inspireret, hvornår man kopierer. Gabende uinteressant.
Det bliver diskuteret til uendelighed og mange synes at grænsen går der, hvor nogle (prøver på) tjener penge på andres idé.
"Tjene penge". Tjener man penge, hvis man sætter en nederdel til salg for 150 kr, som man ikke selv har designet? Som man i øvrigt har brugt en hel weekend på, indimellem madlavning, rengøring, underholdning af børn.
Visse opfatter dette, som at de lukrerer på andres idéer. Jeg betegner det bare som at minimere udgifterne ved at dyrke sin hobby. For de fleste vedkommende er det jo egentlig bare så simpelt. En hobby.


Folk har forskellige egenskaber. Nogle kan bedst lide at finde på, andre kan bedst lide at udføre håndværket, nogle er gode til at sætte farver sammen. Nogle er sindssygt dygtige til at bruge penge, så de køber. :-)
Det kunne man prøve at udnytte, og finde sammen med en fellow blogger, der besidder en egenskab man ikke selv har.

Jeg har selv i mine gode perioder et makkerskab med min mor. Hun er sindssygt dygtig til at sy, strikke, hækle, applikere samtidig med at hun er vildt organiseret og effektiv. Men hvad hjælper det, når man har en forkærlighed for flaskegrøn, brun og bordeaux? Det går simpelthen bare ikke. Jeg kan få en helt masse gode (og pæne) idéer, men når det så kommer til at tråde en symaskine, stopper den lissom der. Min mor og jeg er et eksempel på den ultimative kombination af forskellige egenskaber.

Hvis man hele tiden bobler over af idéer, så ville det jo være genialt at finde sammen med en, som virkelig gerne vil være kreativ, men ikke ved hvor hun skal starte. Udnyt de forskellige potentialer, istedet for at bekrige forskellighederne. Det kan der ovenikøbet på sigt være business i. Hvis man har den drøm.

Peace, love and harmony fra Junette ;-)

16 kommentarer:

  1. jeg stjæler med arme og ben fra sy blade og bøger går ud fra at det må jeg godt siden de nu sælger disse blade ;)

    er enig i det du skriver forresten :)

    SvarSlet
  2. Jeg bliver bekymret og får lyst til at holde op med at blogge, jeg har også lavet ugler og jeg synes jeg har lavet mine helt egne. Når det er sagt hvor har jeg ideen fra, her og der og alle vegne. Og jeg kan godt mærke at denne debat gør rigtig meget ved mig, og jeg få lyst til at sige noget vredt, men jeg holder mig udenfor og jeg er heller ikke indefor nogen steder så mine holdninger er ikke så vigtige.

    Jeg er meget enig i dine synspunkter.
    Ha en god dag.

    SvarSlet
  3. Jeg giver dig helt ret både i dette indlæg og i det forrige. Det bliver lidt hvad kom først hønen eller ægget!
    Og alt får jo et personligt touch da alle på en eller anden måde har deres egen stil/måde at udtrykke sig på.
    God dag til dig :-)

    SvarSlet
  4. Vi kan kun være enige, man ser noget et eller andet sted, og hvis man synes om det så får man måske lyst til selv at forsøge at lave det.
    Jeg ser da også forskellige ting rundt om i blade, her på bloggen, på nettet i stofforretninger, noget forsøger jeg at lave selv fordi jeg godt kan lide det, men ikke alt og det bliver jo sjældent som det man har set, jeg sætter tit mit eget præg på det jeg laver.
    Så lad os nu hygge os med at se hvad vi går og sysler med istedet for hele tiden at gå og anklage hinanden. Ellers kan vi jo lige så godt holde op med at blogge. Håber du og børnene får en rigtig god dag.
    VH Lene

    SvarSlet
  5. præcis! tak! jeg har valgt ikke at kommentere på en del af debatterne rundt omkring i blog land {men hvis man ikke har noget pændt at sige...}
    Jeg synes folk skal stjæle med arme og ben, hvis man bruger et mønster eller opskrift som henvis til det, og bare fordi man laver to masker om i en stirkk/hækle opskrift, så synes jeg stadig man skal henvise. Der er ikke noget galt i at blive inspireret, men jeg synes der er noget galt i direkte at tag en opskrift og sætte sit egent navn på.

    men for søren da, lad os nyde vores hobby og den (kreative) frihed der høre med....det er jo bare en HOBBY, om man tjener på den eller ej.

    SvarSlet
  6. Super indlæg!!
    JEg bruger bloggen til at få iderer og så bygge videre på dem,og så self dele ud af det jeg har lavet,så andre evt kan få ideér af mig.
    Men ja nogengange ´tør´man næsten ikke vise noget frem,vis nu der skulle sidde en der ude og som har lavet noget af det samme som en,og de tror man er en copynapper.

    SvarSlet
  7. Jeg er lige faldet over din blog og vil såmænd bare forælle at det har været en stor fornøjelse at læse dine indlæg...de sidste to er SKØN læsning (: glæder mig til at kigge forbi af og til!

    SvarSlet
  8. RIGTIG godt formuleret!!
    Jette / Kamma og Ko

    SvarSlet
  9. Hep hep jeg er så enig...!!!!!! Jeg skal da følge din blog nu hvor jeg hr fundet dig!!! KH. Linda

    SvarSlet
  10. Hørt og Enig!!! Hvis jeg høre ordet kopi herinde i blogland en gang mere, så skriger jeg :) Super godt indlæg :)

    SvarSlet
  11. Igen - kunne ikke være mere enig :)Selvfølgelig skal folk have kredit for deres ideer og sammensætninger. Men blogland vokser og vokser. Flere blognavne, diy og ideer vil komme til, og vi kan simpelthen ikke styre hvem der kom først, hvem der er "opfinderen" og hvem der har retten til at sælge...

    SvarSlet
  12. Kære Junette
    Fedt fedt fedt.
    SÅDAAN!!

    SvarSlet
  13. Kære Junette
    Der er vel en lille kopist gemt i os alle, er der ikke?! Jeg er ihvertfald medlem af det hold, og jeg gemmer altså på alle de idéer, jeg har lydt til. I den ånd har jeg lagt en opskrift ud, som jeg godt nok selv har komponeret, men som jeg bestemt ikke har opfundet!

    Jeg hylder den gode stemning blandt inspirationsspredere og idédelere!
    Kh. Cecilie

    SvarSlet
  14. Tak, for alle jeres kommentarer.
    Det er lidt vildt, med alle de nye læsere og tilbagemeldinger.

    Jeg synes I siger nogle kloge ting, og jeg håber det kan være med til at vende stemningen og lysten til at blogge.
    Der skal være plads til alle!

    SvarSlet
  15. Very good article! We are linking to this great content on our site.
    Keep up the great writing.

    my web site hardwood floors

    SvarSlet
  16. Nice post. I was checking continuously this
    weblog and I am inspired! Very useful information specially the closing
    phase :) I deal with such info a lot. I used to be looking for this
    particular info for a very long time. Thank you and good luck.


    Feel free to visit my page :: hardwood floors

    SvarSlet