torsdag den 9. september 2010

Soveværelse

Jeg har haft disse tæpper liggende et stykke tid. Det er selvfølgelig min mor der er udført det fine håndværk og mig der har haft indflydelse på designet.
Der er 2 tæpper, et til hver af ungerne, men eftersom min seng er blevet familieseng, efter vi er flyttet og mine indlæggelser, så har ungerne haft et stort behov for tryghed og det får de på denne måde. Og derfor ligger tæpperne nu på min seng.


Tæpperne har indbygget en masse minder. Begge tæpper har noget stof der har tilhørt min bedstemor, som døde inden jeg lærte hende at kende. Stoffet fra hende har en reperation som er så sirlig udført, at jeg synes det var særlig bevaringsværdig. Og her er det kommet med i tæppet.



På billederne kan man se, hvilken fantastisk egenskab gamle og forvaskede tekstiler har; de fanger lyset meget bedre, fordi farverne ikke er så mættede som på nye tekstiler.



Som altid, når min mor er indvolveret så er håndværket altså i orden! Og hun quilter selvfølgelig tæpper, for så holder de bedre til vask, og det er med til at forstærke de ekstra skrøbelige vintagetekstiler. Her har hun quiltet cirkler som er placeret så der er quiltning på alle lapper. Ret genialt for så er der hold på dem alle. Behøver jeg sige at hun quilter i hånden? :-)





11 kommentarer:

  1. Sikke fine tæpper med dejlige minder :)
    Kh Tina

    SvarSlet
  2. Sikke et arbeje. Hvor er de flotte! Hun er dygtig, din mor :)

    SvarSlet
  3. Se det er en dame der kan sit håndværk!! Jeg er imponeret over at det er håndquiltet!!

    De er super smukke begge tæpper, og jeg forstår godt at pigerne har behov for at være tæt på deres mor efter de hårde sygdomsperioder.

    Mange smil fra Mia

    SvarSlet
  4. Waaaauw altså.. hvor er de bare rigtig fine!!

    SvarSlet
  5. Smukke tæpper fulde af minder og trughed, kan godt forstå i er glade for dem og de er meget flot lavet og quiltet.

    SvarSlet
  6. Hvor er de bare fine!
    Så kan i rigtig ligge sammen og hygge, med mange gode mider i tæpperne:)

    SvarSlet
  7. Hvor er de rigtig, rigtig flotte :)

    SvarSlet
  8. Imponerende arbejde og skønne minder. Tæpperne er supersmukke.
    God bedring til dig.

    SvarSlet
  9. Hold da op! Det er godt nok lækkert!!!! Jeg har selv et tæppe, jeg skal ha monteret og quiltet, men er sådan i tvivl om fremgangsmåden. Hvad har du bagpå? Er der mellemfoer?

    Har for øvrigt meldt mig som fast læser, fed fed blog, du har!!!

    SvarSlet
  10. Der er fleece i som mellemfoer og et halv dynebetræk som bagside.
    Det lægger man ovenpå hinanden og holder det fast med nåle. Kanterne er afsluttet med kantebånd. Hjemmelavet naturligvis.
    Quiltning foregår ved hjælp af en quilteramme, som stoffet bliver spændt ud i. Jeg har spurgt eksperten om det virkelig er nødvendig og det siger hun at det er :-)

    Måske jeg i samarbejde med min mor skulle lave en DIY vejledning i sengetæppesyning?

    SvarSlet