fredag den 10. september 2010

Sengetæpper og detaljer

Her kommer der lige en række billeder mere af sengetæpper fra min mors hånd og min stofsamling.
Tæppe #1: Babytæppe 80x120 cm, quiltet med neontråd. Kan købes for 275 kr
Tæppe #2: Juniortæppe af firkanter 10x10 cm. 100x140 cm. Håndquiltet med store cirkler.  475 kr

Nærbillede af maskinquiltning med neonfarvet tråd. Skråband er selvfølgelig homemade.
Tæppe #3: Juniortæppe 100x140 cm. Det er håndquiltet i hveranden firkant. 450 kr
Endnu et nærbillede af neonquiltning
Detaljebillede fra tæppe 2. Elsker det hjemmefabrikerede lilla skråband. Neonpink og lyslilla rules!
De her tæpper har så meget fantastisk historie i sig, at man kan bruge lang tid på at kigge på dem.

For det første er det stof fra mindst 5 årtier. Primært 50erne, 60erne, 70erne, 80erne og 00erne.
Stofferne kommer fra forklæder, duge, dækkeservietter, gardiner, sengetøj (natürlich), kjoler, natkjoler og stofrester fra her og der.

Noget af stoffet er forelskelser fra USA. En af forelskelserne er "feedsack fabric":
I gamle dage "over there" købte man mel og gryn i store sække. En sækkefabrikant fik i 20erne den idé at lave sække som talte til kvinderne og som kunne genbruges. Så han begyndte at lave sække med mønstrede prints. Mange af disse prints er småblomstmønstrede også kaldet calico og ret Lille Hus på Prærien -agtige.
Hvis en mel- og gryn emballagedesigner læser dette, må idéen med at smukkesere emballage med småblomstret print gerne snuppes. Jeg lover at hvis mel fremover kommer i blomstret papiremballage, så vil jeg slet ikke kunne lade være med at bage alt mit eget brød! Og havregrynspakken ville altid stå fremme på bordet. Faktisk tror jeg også at mine børn ville kræve at få havregryn istedet for guldkorn hjemme hos bedste!
Eksempel på calico print

Nogle ville måske synes at tæpperne er temmelig rodede, når de ikke har et gennemgående tema. For eksempel at de var holdt i en farveskala. Eller kun stammede fra dynebetræk. Eller kun stammede fra et land. Eller et bestemt årti.
Men historie er en rodet affære. Og det er mønstre jo sådan set også (nogle mere end andre). Til gengæld er det knaldspændende. Og så kan man sidde og nørd-quizze med sig selv, pege på en firkant og gætte årti, oprindelse og formål.

4 kommentarer:

  1. Jeg er så overvældet af skønheden i din mors tæpper. Hils hende og sig hun er superdygtig.

    SvarSlet
  2. Tak. Jeg har vist hende det her bloghalløj og hun bliver helt rørt over alle de roser hun har fået.

    SvarSlet
  3. Så fina lapptäcken och fantastiska tyger! Härligt med blandningen, en riktig vitaminkick! Roligt också att läsa om "mjölsäckarna".
    Quiltningarna är ju också så fina!
    Roligt att se1

    SvarSlet
  4. Jeg synes det er fantastisk at de IKKE er farvekoordinerede, årti eller på anden måde "rettet til". Det giver dem et superfedt udtryk, og jeg er sikker på at de vil være super gode til børn der kan iagttage, føle tekstur forskelle osv.

    Din mor er smadderdygtig!

    SvarSlet